Long division

Noen som vet hva slags divisjonsregning «long division» kan være?
«We were starting long division,» tenker Kate, åtte år, der hun sitter på toget på vei til England mens hun helst ville ha vært på skolen i Skottland, der klassen skulle begynne på «a new module» i matte akkurat i dag. Sier man forresten «et nytt element», eller bare «begynne med noe nytt»?

Merete (Ali Smith: Like)
….

Oxford har long division noun [mass noun] arithmetical division in which the divisor has two or more figures, and a series of workings is made as successive groups of digits of the dividend are divided by the divisor, to avoid excessive mental calculation.

Kyrre
….

I frankrike vil det bety divisjon med flere tall altså 38 delt på 11 f.eks. eller 458 delt på 6. Her får du en fin matematisk forklaring, men hva det heter på norsk vet jeg jo ikke, men spørsmålet var bare hva det var!
Ellen
http://en.wikipedia.org/wiki/Long_division
….
Heltallsdivisjon, tror jeg. Men du bør kanskje søke på det og sammenligne med forklaringer på «long division» og se om du trekker samme konklusjon som meg. Tall er ikke min sterke side. Modul tror jeg blir brukt, iallfall av lærere.

Håkon
…..

Engelsk-norsk ordbok og Stor engelsk-norsk ordbok på Nettverkstedet har følgende: «divisjon med skriftlig utregning». Tror det betyr at de rett og slett skal over på litt mer avanserte oppgaver.
«Begynne med noe nytt» høres bra ut i mine ører.

Ragnhild
….

Jeg har oversatt et matteverk for grunnskolen fra dansk, til og med 3. trinn (gamle 2. klasse). Det snakkes bare om divisjon og divisjons¬regning – ikke noe skille mellom forskjellige divisjonsregneformer. (Vet at eng. skolesystem er annerledes, men…)
Jeg er enig med Ragnhild. Det betyr rett og slett at de skal begynne med divisjonsregning.

Dorthe
….
Ikke helt enig – man kan fint lære å dele tall der svaret blir et helt tall uten at dette er «long division». Som Kyrre skrev, betyr det at svaret har desimaler i seg.
Men jeg stort sett hadde barneskoleundervisningen min på engelsk, aner jeg ikke om det er mulig å skille mellom dette på norsk.
Katja B.
……….

Jeg kan ikke huske at vi noen sinne brukte ordet «divisjon» i dagligtale på barneskolen. Vi snakket bare om «deling».

Randi
….
Det gjorde vi også, men nå er lærerne opptatt av at barna skal kunne de riktige termene, så de snakker om multiplikasjon og divisjon, subtraksjon og addisjon. Det er i det hele tatt mangt og meget som er forandret siden jeg gikk på skolen …

Vibeke
…….

Men det er vel nettopp det alvorlige i dette – at hun bruker et «faguttrykk» – som er viktig?
Da er det kanskje snakk om DESIMALREGNING?

Dorthe

Jeg har ikke spesielt greie på matematikk, men tror kanskje at vi gjør
dette vanskeligere enn det egentlig er. Mitt inntrykk er at «short
division» er den første delingen barna lærer: oppgaver som regnes i
hodet. Når de går over på «long division», blir oppgavene vanskeligere og regnes ut på papiret.
Det er kanskje noen briter (eller lærere) der ute som sitter på
fasitsvaret?

Ragnhild
….
Barna mine lærte short og long division i Canada. I short division regnet de kjapt og enkelt på papiret, mens i long division måtte de sette regnestykket opp på en mer omstendelig måte, sånn som vi lærte i skolen. Jeg hadde aldri noe som lignet på short division i skolen og fikk en stor aha-opplevelse i Canada – men har dessverre glemt hva det revolusjonerende lå i … Men long division var altså helt vanlig deling, skrevet fullt ut.

Kristina
…….

Tja, det kommer vel an på om det regnes som et faguttrykk på engelsk eller ikke.

Randi

……..

Tusen takk for alle innspill om dette. Nå vet jeg svært godt hva det er
– da lar det seg nok gjøre å finne ut hva man faktisk sier i norsk
skole. Takk!

Merete

…….

— Jeg tror nok det kan være lurt med en presisering her. «Long division» er ganske enkelt den engelske betegnelsen på den skriftlige aritmetiske teknikken vi i Norge (i norsk skole i dag) kaller «divisjon», dog med en noe annen oppstilling. Om det blir desimaler eller ei i svaret, spiller ingen rolle. Se Wikipedias artikkel om «long division». Meretes jente har altså
begynt å lære _divisjon_.

«Short division» er også en skriftlig aritmetisk teknikk og i bunn og grunn samme teknikk som «long division», men brukes av viderekomne (en forenklet oppstilling i forhold til «long division», kombinert med en porsjon hoderegning). Personlig har jeg ikke støtt på denne teknikken i norske sammenhenger. Se denne instruktive websiden:
www.maththatcounts.com/Short%20Division.ppt

Knut Johansen
………
Se det! Det beste er godt nok, og i ni av ti tilfeller fins det på
o-ringen! Takk skal du jammen ha, Knut!

Merete
…….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *