>
Splitte mine bramseil, så fint at dere er der ute!
Takk for alle kjappe svar. Bek, så klart. Hah!
©
> Fra: «Tone Formo»
> Dato: søndag 30. mars 2003, 13:55:55
> Til: «O-ringen»
> Emne: Re: spm nautisk eng-no
>
> Skipsbygger er jeg ikke, men jeg har da vært på Sjøfartsmuseet. Dette
> er bek (som i bekøsm) som ja, ble brukt som tetningsmateriale. Se for
> deg et gammeldags skipsdekk; det svarte fyllmaterialet mellom plankene
> i dekket. Og naglene var selvsagt av tre.
> Tone
>
> —– Original Message —–
>
> From: Cecilie Winger
> To: O-ringen
> Sent: Sunday, March 30, 2003 1:29 PM
> Subject: spm nautisk eng-no
>
> God søndag, folkens,
> Noen med bedre nautiske kunnskaper enn undertegnede søkes:
> Våre venner (fortsatt Clive Barker: Abarat) er ute på havet og treffer
> en farlig drage. I kampens hete får de inn et dødbringende sverdhogg.
> Og slik går det da: The worm unleashed an aganoized din; the pitch of
> its vibrations such that all the nails in the deck shot up out of the
> boards, leaving only the pitch that the shipwrights had used to seal
> the vessel holding the boards together.
> Det er andre ledd jeg strever med. Min foreløpige oversettelse er
> slik: slik at bare ??? som skipsbyggerne hadde brukt for å ???
> (forsegle?) skuta holdt dem sammen.
> Er det her snakk om et slags tetningsmateriale mellom skipsplankene,
> noe tilsvarende dagens silikon, eller er det skruehull? Men hvor
> kommer i så fall forseglingen inn? Eller er jeg helt ute på blåmyra > nå?
> Hilsen bill mrk forvirret
>