TAKK; nytt SPM: Hallomenn

>Takker og bukker. Gu kor greie og intelligente dokker e’!
>
>Nytt spm: Hallomenn og -damer: Finnes det noen kjønnsnøytral
>fellesbetegnelse på disse kroppsløse skapningene med de dype, myke stemmene?
>ika
>
>At 09:53 16.01.03, you wrote:
>>Kjære Ika.
>>
>>Transaksjonsanalyse er en egen greie som er oppfunnet av den amerikanske
>>psykiateren Eric Berne. Han skrev tidlig på sekstitallet en bestselger
>>som heter Games People Play, som er en super bok, anbefales alle. Det han
>>gjør i denne boken er å analysere mellommenneskelige relasjoner som et
>>sett av transaksjoner med gitte forventninger – såkalte «games». (Her
>>kunne jeg fortsatt i 3-4 timer, men skal begrense meg til å si at f eks
>>skuespillet «Hvem er redd for Viginia Wolf» iscenesetter denne
>>tankegangen). Det dine kunstnere sier, handler om det «offer»-spillet som
>>kvinner gjerne involveres i.
>>
>>setningen sin kan f eks være noe sånt:
>>»… såvel som «Transaksjons»-prosjektet for å undersøke hvilken rolle
>>kvinnens setemme spiller i konstruksjonen av et «offer-scenario» i
>>henhold til transaksjonsanalytisk filosofi.»
>>
>> jon
>>
>>
>>originalsetningen:
>>
>>»Writers, linguists, semiotitians, music theorists, singers, activists
>>join the «Ruta Remake»
>>
>>as well as the «Transaction» project to investigate the role of the
>>women’s voice in the
>>
>>construction of a «victim scenario» pertaining to the Transactional
>>analysis philosophy.»
>>
>>
>>
>>>Takk for tips om transaksjonsanalyse, Bård! Det ante jeg ikke fantes.
>>>Jeg skal se nærmere på det.
>>>
>>>Så et lite selvforsvar samt hjertesukk:
>>>Jeg er selvsagt klar over forskjellen mellom analytisk filosofi og
>>>»analysis philosophy». Problemet med denne type tekster, ofte skrevet av
>>>kunstnere med dårlig beherskelse av engelsk og ofte sviktende
>>>begrepsforståelse, er at man ikke på noe tidspunkt kan stole på at de
>>>vet hva de skriver. Det gjør oversetterarbeidet til et slags merkelig
>>>puslespill, der man vrir og vender på hver eneste brikke for å se om man
>>>til slutt kan komme frem til noe som gir en slags mening. Ofte må man
>>>bare gi opp, og følge credoet som ble presentert her på o-ringen en gang
>>>i fjor: «We’re professionals. We translate nonsense into nonsense.»
>>>
>>>ika
>>>i transe
>>>
>>>At 09:06 16.01.03, you wrote:
>>>>Du kan nok trygt utelukka analytisk filosofi, både på språkleg grunnlag
>>>>(_analytical_ philosophy) og sakleg (logisk positivisme o.l.). Dei
>>>>andre framlegga får eg heller ikkje til å gå heilt opp …
>>>>
>>>>Transactional analysis = transaksjonsanalyse, som er ei
>>>>sosialpsykologisk retning du kan lesa om på nettet
>>>>(www.transaksjonsanalyse.com/hvaerta.htm). Men det er kanskje noko
>>>>heilt anna enn dette, det dreier seg om personlegdomsutvikling o.l. Du
>>>>får sjå om det kan høva.
>>>>
>>>>Mvh
>>>>Bård
>>>>
>>>>—– Original Message —–
>>>>From: «ika kaminka»
>>>>To:
>>>>Sent: Thursday, January 16, 2003 8:30 AM
>>>>Subject: SPM: «Transactional analysis philosophy»
>>>>
>>>>
>>>>God morgen, kamerater!
>>>>Jeg sliter med en kunsttekst, skrevet av litauiske kunstnere på dårlig og
>>>>nesten ugjennomtrengelig engelsk, og lurer nå på om noen av mine kloke
>>>>kolleger har hørt om noe som ligner på «Transactional analysis philosophy».
>>>>(Alternativt kan uttrykket referere til deres eget prosjekt, men «analysis
>>>>philosophy» gjenstår: analytisk filosofi? en filosofisk analysemodell? en
>>>>analysens filosofi???)
>>>>
>>>>Setningen lyder som følger:
>>>>
>>>>»Writers, linguists, semiotitians, music theorists, singers, activists join
>>>>the «Ruta Remake»
>>>>
>>>>as well as the «Transaction» project to investigate the role of the women’s
>>>>voice in the
>>>>
>>>>construction of a «victim scenario» pertaining to the Transactional
>>>>analysis philosophy.»
>>>>
>>>>transagerende hilsen,
>>>>ika

Legg igjen en kommentar