TAKK, norsk, tallord

Re: SPM, norsk, tallordKnut, takk for hjelp med tallord, også.

Vasker av Follett (norsk tittel: Fluktens vinger) har lagt seg helt flat både i denne sammenhengen og når det gjaldt som (om). Hun syntes til og med hun hadde lært noe.

Stian

—– Original Message —–
From: Knut Johansen
To: O-ringen
Sent: Sunday, March 16, 2003 10:58 PM
Subject: Re: SPM, norsk, tallord

Det går over min forstand at en vasker kan gi seg til å _insistere_ på noe som helst i denne sammenhengen.

Jeg sier som Welhaven («Republikaneren»): De hadde ordbok (eller var det champagne?), men rørte den ei.

Oppslag i Bokmålsordboka på «hundre» gir følgende eks.: «to hundre og femti år (el. tohundreogfemti år)».

Oppslag i Guttu: Norsk ordbok med 1000 illustrasjoner gir:

«hundre»: … «ett hundre kroner / mange hundre mennesker»

og så like nedenfor – i en artikkel som begynner med «hundrekrone(seddel)»:

«hundreogåtti el. hundre og åtti».

Det er altså, kjære vasker, VALGFRITT i henhold til autoritative ordboks-kodekser, og da skal vaskere fordundre meg holde fingrene fra fatet og nøye seg med å sørge for intertekstuell konsekvens.

Spør man etter hva som er vanligst, kan man sjekke ved hjelp av Google. Jeg har sjekket «hundre og tyve» (35 treff), «hundreogtyve» (7 treff), «hundre-og-tyve» (1 treff).

— For øvrig tviler jeg på det fornuftige i Stians utgangspunkt, en generell regel om ikke å bruke siffer, bare bokstaver om tall i replikker. Regelen kan fungere godt opp til et visst nivå, men 1935 og 1666 bør da kunne stå med tall, uten problemer, og hvorfor utelukke 126 fra den slags kontektster?

Som en av våre medlemmer sa da tema ble berørt for noen uker siden: Folk SNAKKER like lite med bokstaver som tall (i betydningen siffer).

Knut Johansen
—– Original Message —–
From: Stian Omland
To: O-ringen
Sent: Sunday, March 16, 2003 10:19 PM
Subject: Re: SPM, norsk, tallord

Takk til Brit for tilbakemelding.

Jeg hadde lest Vinjes regler og jeg hadde også sjekket Gundersen (Språkvett/Håndbok i norsk) og begge virker klare på at min liste bør se slik ut:

to hundre
fire-fem hundre
hundre og nitti
ett hundre og nitti
to hundre og tyve
ni hundre og femogseksti/sekstifem
nitten hundre

Så langt er det greit (tror jeg). Men vasker av Ken Follett (Hornet Flight) ønsker hundreogtyve, og det samme svarte en annen kollega jeg spurte, i tillegg til (via en kollega) en språkbevisst person hos Aftenposten. Så da begynte jeg å lure, og ville spørre O-ringen.

Jeg inviterer altså til synsing!

Stian,
fortsatt trettiseks på en stein i havet

—– Original Message —–
From: Brit
To: Stian Omland ; O-ringen
Sent: Sunday, March 16, 2003 2:52 PM
Subject: Re: SPM, norsk, tallord

Ifølge Vinjes Skriveregler (s. 54) er det slik:
Tallord under hundre skrives i ett ord.
Jevne hundretall, tusentall osv. deles normalt opp i to ord, f.eks.
sekstifire tusen, sju hundre og femtitre millioner, tre tusen to hundre og tjuefem.

Brit Bergan

(Ken Follett: Hornet Flight) men egentlig generelt:

Sikkert en gjenganger dette også, men jeg begynte bare å lure.

I dialog foretrekker jeg å skrive tall med bokstaver, og opp til hundre er det greit med samskriving (niogtredve/trettini) Men hva heter det når man har passert hundre?

to hundre eller tohundre?
fire-fem hundre eller fire-femhundre?
hundre og nitti eller hundreognitti?
ett hundre og nitti eller etthundreognitti?
to hundre og tyve eller tohundreogtyve?
ni hundre og fem og seksti eller nihundreogfemogseksti? (jeg teller på gammelmåten i denne boka)
nitten hundre eller nittenhundre?

Flere pålitelige kilder jeg har henvendt meg til vil ha samskriving, men gjelder det alle disse eksemplene?

Jeg bare lurer . . .

Stian,
trettiseks på en stein i havet

Legg igjen en kommentar