Takk, løsning, Williamsburg

Tusen takk, Chris, Eva og Tone!
Jeg dropper adjektivet her, jeg.

«Hun har allerede vært i Williamsburg, så hun bryr seg ikke om jeg får se det eller ikke.» sa Adelaide og snudde seg snurt for å se ut av bakvinduet.

God søndag! Hege H

—– Original Message —–
From: «Chris Saunders»
To:
Sent: Saturday, March 15, 2003 6:21 PM
Subject: SV: spm, eng, Colonial Williamsburg

> Byen heter Williamsburg, som gateadressene på nettstedet til Colonial
> Williamsburg Foundation bevitner, og dette med Colonial Williamsburg er et
> påfunn for å understreke dens historiske og arkitektoniske verdier og
> turistmessige. Jeg kan ikke skjønne annet enn at kolonibyen Williamsburg må
> kunne gå an her.
>
> hilsen,
> Chris
>
>
>
>
> —–Opprinnelig melding—–
> Fra: Hege Hammer [mailto:hege@mercuryin.es]
> Sendt: 15. mars 2003 17:15
> Til: O-ringen@eilert.no
> Emne: spm, eng, Colonial Williamsburg
>
>
> Apropos Moskva-geografi-runden:
>
> Hva med Colonial Williamsburg, som jeg sitter med akkurat nå. Kan noen
> hjelpe meg? Oversette eller ei? Jeg vet ikke. Det er fire treff på
> originalnavnet på norske nettsteder. Og hva skal jeg i tilfelle oversette
> med? Noen som har vært der? Det er, slik jeg skjønner det, ikke kun én bydel
> som har hus i kolonistil, men hele byen?
>
> Stornenorske har følgende info:
>
>
> Williamsburg
>
> [wiljmzb:g], by i USA, Virginia, nær Chesapeake Bay; 12 000 innb. (1998).
> Byens viktigste næring er turismen.
>
> Williamsburg var Virginias kolonihovedstad 1699-1780, grunnlagt som Middle
> Plantation, Her fremsatte Patrick Henry 1765 den historiske protest mot
> Stempelloven, og her vedtok koloniforsamlingen i Virginia i 1776 sin
> henstilling til Kontinentalkongressen om å erklære koloniene uavhengige av
> Storbritannia. Williamsburg har USAs nest eldste college, College of William
> and Mary, grunnlagt 1693. Byens første avis ble grunnlagt i 1736. Byen
> mistet sin betydning etter en brann 1780, da hovedstaden ble flyttet til
> Richmond. Ble restaurert 1927-35 etter bevart byplan, og fikk tilbake sitt
> preg fra 1700-tallet i ren kolonistil. Rekonstruksjonen ble bekostet av J.
> D. Rockefeller jr. Flere utstillingshaller, bl.a. Capitol og Governor’s
> Palace er holdt helt i 1700-talls stil, også når det gjelder inventaret.
> Hele landskapet rundt er rekonstruert slik det var i kolonitiden. Deler av
> byen er inkludert i Colonial National Historical Park.
>
> Hege H
>
>
>
>
>

Legg igjen en kommentar