SVAR: svensk mat

Hei Kirsti,

Prøver meg på ett av dem:

Fra barndommens handleturer til Charlottenberg husker jeg de bringebærrøde
båtene (samme form og konsistens som lakrisbåter) som «røde båter».
«Bringebærbåter» ville sikkert vært mer beskrivende — hadde det ikke vært
for at smaken ikke umiddelbart minnet om bringebær. Det smakte simpelthen rødt.

Hilsen Eivind

At 13:02 04.03.2003, you wrote:

>Noen husker kanskje smörgåstårtan? I samme bok av Viveca Lärn forekommer
>tre andre spiselige ting som jeg ikke har greid å finne norske ord for:
>
>Pilgrimsmusslor – de selges ofte frosne, og tilberedes ved å stekes på hver
>side
>
>Pressad anka – julemat, ukjent for min hjemmelsmann. Nevnes sammen med sylta
>
>Hallonbåt – godteri, fant et fint bilde på nettet. Myk bringebærrød båt.
> Åpenbart velkjent i Sverige, men vi mangler visst noe tilsvarende
>
>
>Tre spørsmål på én gang!

Legg igjen en kommentar