Jeg mener at Vinje i Skriveregler gir deg rett. Har ikke tid til å sitere
nå, men det er på side 59 i min utgave.
Ellers syns jeg vaskerne får ufortjent hard medfart her for tiden. Jeg
vasker ofte, og jeg kunne godt kommet med en del hårreisende eksempler på
hva oversettere kan finne på å levere fra seg, men jeg velger å la være.
Vasker og oversetter jobber da vitterlig for samme sak, nemlig at resultatet
skal bli best mulig.
Wolf
—–Opprinnelig melding—–
Fra: Kirsti Øvergaard [mailto:kirst-oe@online.no]
Sendt: 19. mars 2003 12:39
Til: O-ringen@eilert.no
Emne: Spm: Tegnsetting
Er jeg alene om å mene at lange sitater kan avsluttes med punktum før
anførselsetegn, selv om de begynner midt i en setning? Dette var iallfall
gyldig latin i norske fagbøker for 8-10 år siden, da jeg sist var i
berøring med spørsmålet. Kanskje er det blitt gammeldags på norsk –
iallfall har en overivrig vasker pirket borti dette gjennom nesten 600
sider HCAndersen-biografi, hvor jeg som et oppmerksomt petimeter har fulgt
to gjennomarbeidede originaler (engelsk og dansk).
Kirsti