SV: RETTSKRIVING: aids?

Det der er vel med respekt å melde ikke helt riktig.
Det er valgfritt med TV/tv, det er ikke valgfritt for FN, CD/cd er
valgfritt, ok/OK er valgfritt.
Det heter aids, mens NATO/Nato er valgfritt.
Ordbøker anbefales på det varmeste. Ellers har Vinjes Skriveregler en
oversikt over mange forkortelser.

Wolf

—–Opprinnelig melding—–
Fra: Hege Mehren [mailto:h.mehren@online.no]
Sendt: 3. februar 2003 10:36
Til: O-ringen@eilert.no
Emne: Re: RETTSKRIVING: aids?

Forkortelser som uttales stavelse for stavelse, skrives med store bokstaver,
som TV, FN, CD, OK, osv. De som uttales som ord, skrives med små bokstaver.
Aids, Nato, Unicef, osv.

Hege M

—– Original Message —–
From: Chris Saunders
To: O-ringen@eilert.no
Sent: Monday, February 03, 2003 9:49 AM
Subject: SV: RETTSKRIVING: aids?

Ser slik ut, både her og der. AIDS, Aids og aids ser like vanlige ut – samt
HIV, Hiv og hiv. Det er vel liten fare for misforståelse. Men om det er rett
iht reglene…, det er vel heller tvilsomt.

hilsen,
Chris

—–Opprinnelig melding—–
Fra: Jon Rognlien [mailto:jon.rognlien@kri.uio.no]
Sendt: 3. februar 2003 00:53
Til: O-ringen@eilert.no
Emne: RETTSKRIVING: aids?

er det blitt vanlig å skrive aids med små bokstaver?

j

Legg igjen en kommentar