Det første er vel et alt eller intet fenomen (som å være gravid) – i
motsetning til et fenomen man kan ha mye eller mindre av. For reseptor
coupling ville jeg tippe nervekontakt (som finnes) eller reseptorkontakt
(som ikke jeg finner noe sted).
hilsen,
Chris
—–Opprinnelig melding—–
Fra: Eve-Marie Lund [mailto:e-mlund@online.no]
Sendt: 21. januar 2003 09:49
Til: O-ringen
Emne: Spm: Reseptorparing?
Kjære ringen,
jeg sitter med en bok om meditasjon, der alle sansene gjennomgås. Nå har jeg
kommet til luktesansen. Her får jeg vite:
«Technically, when smell occurs, an odour molecule meets with an odour
receptor in the nose. This is not simply a chance meeting, an all or nothing
phenomenon. The «receptor coupling», which is the technical term, depends on
the vibrational frequency of the molecules to create bursts of nerve
activity, like morse code.»
Så vet vi det.
Men jeg vet faktisk ikke (ennå) hvordan jeg skal oversette de understekede
delene. Hva i huleste mener forfatteren med «an all or nothing phenomenon»?
Jeg har også søkt på «reseptorparing» (ikke le!) på nettet, uten resultat.
Kanskje noen av dere kan lukte hva det heter på norsk?
Ellers har jeg også et spørsmål om buddhisme. Der finnes det tydeligvis noe
som heter «seed syllables», som også kan være rene lyder. Jeg har sendt en
mail til Karma Tashi Ling, uten å få noe svar hittil. Men kanskje noen av
dere vet. Kåre?
Med meditativ hilsen
Eve