Re:TAKK Vitende

Takk til Stian (Om)land og alle dere andre! Særlig til Knut, som
virkelig satte ballen i mål. 1-0 til Alfsen over vasker.

Merete, ovenpå så lenge det varer

Knut Johansen wrote:

>Merete Alfsen:
>
>| Jeg sitter med korrekturen på «Stolthet og fordom» og trenger
>| kvalifisert synsing om hvorvidt det skal være et «om» eller ikke i
>| følgende setning:
>| «Hennes døtre lyttet til disse utgytelsene uten å si noe, vel vitende
>| (om) at alle forsøk på å blidgjøre henne eller snakke henne til fornuft,
>| bare ville gjøre vondt verre.»
>|
>
>Guttu Norsk Ordbok har følgende eks. (under «vite»):
>
>»han snakket i vei, vel vitende at han forstyrret»
>
>Bokmålsordboka tilsvarende:
>
>»vi gikk inn for forslaget, vel vitende at det ville vekke motstand»
>
>Ikke noe «om», altså.
>
>Forklaring: Tilsvarende finitt setning: «enda han _godt_ (= vel) _visste_ at han forstyrret.» — I slike setninger sier vi jo vanligvis ikke «enda han godt( = vel) visste OM at han forstyrret», derfor trengs det ikke noe «om» i pres.part-konstruksjonen heller.
>
>— Men uttrykksmåten med «om» er svært vanlig, og mange vaskere og oversettere mener/antar/tror/hevder faktisk at det skal være med. Da må de vel også mene at «om» hører hjemme i den analoge finitte setningen også. Eller kanskje de ikke bryr seg om det, men har andre motiver for å putte inn preposisjonen.
>
>Ordforklaring: _Finitt_ setning: setning med verbform bøyd i tempus (tid), som «vet», «visste», «har/hadde visst», «ville/skulle vite», vanligvis også med subjekt. — Noen slik verbform er det altså ikke i «vel vitende at»-konstruksjonen; der er verbformen «infinitt».
>
>KJ
>
>
>
>

Legg igjen en kommentar