Hvis vi er i den kjente historiske epoke «gamle dager» 🙂 vil jeg tro
«programannonsør» må være greit.
Men hvis det er brukt «internt», altså i et miljø som vet hva de snakker om,
kan kortformen «annonsør» også være gangbar. Men det kommer altså an på hvem
hva hvor dette dreier seg om … (ja, jeg kommer slepende med KÅNTXTN min
igjen 😉
På samme måte erstattet de innsidepregede kortformene «innannons» og
«utannons» (dvs. det som foretas på hver side av et radioprogram) de mer
korrekte «innannonsering» og «utannonsering» blant radiofolk i 50- og
60-årene (og kanskje enda tidligere, for alt jeg vet. Hm. Betyr dette at det
eksisterer noe FØR GAMLE DAGER?!!!?)
Kyrre
med noe erfaring både fra gamle dager og radio
16.1.03 11:54 skrev ika :
>> Takk for den overveldende responsen på hallomenn-spørsmålet mitt. En
>> presisering: Det dreier seg om radio, og vi er fremdeles i de gode, gamle
>> dager da disse stemmene ennå var myke og alvorlige, og lenge før de
>> begynte å forsøke å være morsomme. Programvert synes jeg lyder altfor
>> moderne!
>> ika
>>
>> At 11:20 16.01.03, you wrote:
>>> På tv brukes «kanalvert» nøytralt, på radio er det vel helst «programvert».
>>> Wolf