Javel, jeg tar Knuts kritikk om at jeg ikke har god nok kjennskap til
uttrykkets semantiske finmekanikk.
Men – uten stillingtagen til Cecilies kritiske praksis spesifikt – ett
står fast: Det har gått en utilbørlig inflasjon i bruken av uttrykket «å ta
selvkritikk». Et minstemål for å kunne bruke dette begrepet som distinkt fra
«å ta kritikk» må være at den kritiserte inntar en viss grad av aktiv rolle
i formuleringen og framføringen av kritikken. Langt om lenge å erkjenne at
man har tatt feil, etter gjentatte ganger å ha blitt konfrontert med sine
misgjerninger, kan ikke kvalifisere – noe svært mange øvrighetspersoner
burde legge seg på sinne..
mvh
eilert
On 29-01-2003 15:07, Knut Johansen wrote:
>
> Eilert Sundt-Olsen skrev:
>
> «NEI! Hvis du reagerer _etter_ eventuelle protester, så er det ikke
> selvkritikk du tar! Hvor ble det av det å ta kritikk? Argh!
>
> På vegne av vanvittig mange,
> Eilert ;)»
>
> som kommentar til Cecilie Wingers:
>
>> De som mener at den slags ikke har noe i o-ringen å gjøre, får sende
>> protester direkte til meg. Så skal jeg deretter vurdere om jeg tar
>> sjølkritttikk.
>
>
> Jeg er redd Eilert tar feil her (han har vært inne på denne saken før).
>
> Uttrykket «ta selvkritikk» må forstås som et selvstendig uttrykk med sin egen
> historie, og brukes ikke helt analogt med uttrykk som «ha, mangle
> selvkritikk», «være selvkritisk».
>
> Uttrykket «ta selvkritikk»/»øve selvkritikk» stammer fra maoistisk (eller
> snarere marxist-leninistisk) organisasjonskultur og tilhører en ritus hvor
> kamerat NN, etter å ha blitt sterkt kritisert av andre kamerater som vet hva
> Sentralkomiteen mener i angjeldende sak på angjeldende tidspunkt, står fram
> for et forum, stort eller lite alt etter feilens alvor, og bekjenner at
> han/hun har begått en feil.
>
> Denne ritus har jeg – i mitt fordums liv som ml-er – vært gjennom et utall
> ganger, både i den rolle å fremelske (fremtvinge) selvkritikk fra andre kadere
> og selv å øve, ta selvkritikk.
>
> For en person med denne bakgrunn klinger alle fraser av typen «ta selvkritikk»
> både hult og hyklersk og mer enn det, men den semantiske finmekanikken i
> uttrykket står fast.
>
> «Vi har marxismen-leninismens våpen med kritikk og selvkritikk. Vi kan kvitte
> oss med dårlige vaner og beholde de gode.» Mao Tse-tung
>
> «Og enda et særdrag som utmerker vårt parti framfor andre politiske partier,
> er den ekte selvkritikk vi driver.» Mao Tse-tung
>
> Knut Johansen
>
>
>
—————————————————————-
Dr. Eilert Sundt-Ohlsen E-mail: post@eilert.no
Database developer – Graphic designer http://www.eilert.no
—————————————————————-