Re: SV: spm, eng, Colonial Williamsburg

On 15-03-03 18:21, «Chris Saunders» wrote:

> Jeg kan ikke skjønne annet enn at kolonibyen Williamsburg må
> kunne gå an her.

Jeg kjenner «kolonistil» fra stilhistorien, men frykter at begrepet «koloni»
i forbindelse med amerikansk historie ikke akkurat er allemannseie her i
landet. Delstatsadministrasjonen holdt til der fra 1699 til 1780, da den
flyttet til Richmond. Williamsburg var deretter en rolig universitetsby i
150 år, inntil 1926, da en prest i byen overtalte John D. Rockefeller til å
støtte et gjeoppbyggings- og restaureringsprosjekt som har ført 150 større
bygninger tilbake til opprinnelig 1700-tallsstand. Byen er rene folkemuseet!

Jeg synes Hege skulle vurdere om «gamle Williamsburg» kanskje passer bedre
enn «kolonibyen Williamsburg». Danskene sier f.x. «gamle Odense». Men det
kommer jo an på sammenhengen.

Hilsen Eva

EVA STORSVEEN
Harald Hårfagres gate 11, 0363 Oslo
Tlf. 22 69 71 80 / 93 44 62 35
Eva.storsveen@broadpark.no

Legg igjen en kommentar