Siden du ba om meningsytringer, Isak: Jeg stiller meg skulder ved skulder med Tanums store rettskrivningsbok og Knut i denne sak. Om jeg så, med mine enseksogsøtti, skal stå på en kasse, en hvilende kasse.
Forøvrig ville jeg selv aldri finne på å bruke anførselstegn på båtnavn, det blir for rotete og rart. Kursiv, derimot. Kursiv på aviser og musikkstykker og filmer og bilder og boktitler også.
Og naturligvis: «Metope» i Olaf Bull: *Samlede Digte*. Altså enkeltdiktet i anførselstegn, boktittelen i kursiv.
Per
—– Original Message —–
From: Knut Johansen
To: O-ringen@eilert.no
Sent: Monday, February 10, 2003 11:03 PM
Subject: Re: SPM:anførselstegn
Tanums store rettskrivingsordbok, Noen rettskrivningsregler, s. XVIII:
«Anførselstegn … bruker vi
1 …
2 ved titler og nvan på dikt, filmer, aviser, båtrer, bilder, musikkstykker o.l.: Olaf Bulls «Metope», seilskuta «Gjøa»; genitiv «Gjøa»s.
3 …»
Dermed ikke sagt at anførselstegn MÅ brukes ved navn på skip, men bruker man det, skal genitiv-s stå etter siste anførselstegn.
Hvis man skulle velge å bruke kursiv i tilsvarende navn i stedet, skal genitiv-s ikke være kursivert, altså slik: _Politiken_s redaksjon, _Vinduet_s første årgang, _Gjøa_s siste tur …
KJ
—– Original Message —–
From: Isak Rogde
To: O-ringen@eilert.no
Sent: Monday, February 10, 2003 9:38 PM
Subject: SPM:anførselstegn
Hei, alle sammen.
Jeg jobber med en dokumentarbok med en drøss med egennavn på skip. Skulle likt å høre hva der mener om følgende: SKAL skipets navn stå i anførselstegn («Nordlys», «Endeavour» osv.)? (På engelsk bruker man kursiv uten anførselstegn.) I så fall, hva bør jeg gjøre med genitiven? Skal det hete «Endeavour»s eller «Endeavours» besetning? I Akunins LEVIATHAN har jeg latt skipsnavnet frekt stå uten utheving eller anf. (a la Grand Hotel) fordi det litterært sett har karakter av institusjon. Men det er nå det. Håper på noen meningsytringer.
Isak.