Re: SPM:anførselstegn

OK, Rogde, her er en meningsytring 🙂

Jeg liker den engelske tradisjonen og ville nok (iallfall helt til en eller
annen vasker eller noe slo meg i hue med en eller annen norsk konvensjon) ha
prøvd meg med kursiv, for det er jeg glad i …

Hvis du imidlertid bruker anf.tegn, bør du vel skrive «Endeavour»s. Ellers
blir jo genitivs-s-en en del av egennavnet?

Kyrre

10.2.03 21:38 skrev Isak Rogde:

> Hei, alle sammen.
> Jeg jobber med en dokumentarbok med en drøss med egennavn på skip. Skulle likt
> å høre hva der mener om følgende: SKAL skipets navn stå i anførselstegn
> («Nordlys», «Endeavour» osv.)? (På engelsk bruker man kursiv uten
> anførselstegn.) I så fall, hva bør jeg gjøre med genitiven? Skal det hete
> «Endeavour»s eller «Endeavours» besetning? I Akunins LEVIATHAN har jeg latt
> skipsnavnet frekt stå uten utheving eller anf. (a la Grand Hotel) fordi det
> litterært sett har karakter av institusjon. Men det er nå det. Håper på noen
> meningsytringer.
> Isak.

Legg igjen en kommentar