> Fra: Morten Hansen
> Dato: tirsdag 4. mars 2003, 13:43:33
> Til: O-ringen@eilert.no
> Emne: Re: SPM svensk mat
>
> At 13:02 04.03.2003 +0100, Kirsti Øvergaard wrote:
>> Hallonbåt – godteri, fant et fint bilde på nettet. Myk bringebærrød
>> båt.
>> Åpenbart velkjent i Sverige, men vi mangler visst noe
>> tilsvarende
>
> Neida, nøyaktig samme type godteri finnes i Norge og har gjort det
> lenge. Disse røde båtene var kanskje vanligere før, men jeg kjøpte
> faktisk en dose senest i fjor i en godteributikk på Gjøvik, hvis jeg
> ikke husker feil. De var/er akkurat som lakrisbåter i formen og hadde
> samme konsistens. Hva de *heter* på norsk, vet jeg ikke, men jeg kan
> altså bekrefte at de i hvert fall *finnes* i Norge. Kanskje det kan
> hjelpe deg videre. Cecilie Winger har skrevet en bok om godteri —
> kanskje hun kan hjelpe?
>
> Morten
> uforbederlig slikkmunn
Ooops, jeg burde vel det
Jeg ville ha kalt dem bringebærbåter. Visste ikke at de fantes i Norge,
men så er jeg jo også så sjelden på Gjøvik! Men jeg satte til livs
mange av dem i sommer, kjøpt i Sverige i en pose med både lakris- og
bringebærbåter, en utsøkt smakssammensetning, ikke ulik «10 på
topp»-pastillene, om noen husker dem. (De med engelske fotballklubber
på «ryggen».)
©