At 13:02 04.03.2003 +0100, Kirsti Øvergaard wrote:
>Hallonbåt – godteri, fant et fint bilde på nettet. Myk bringebærrød båt.
> Åpenbart velkjent i Sverige, men vi mangler visst noe tilsvarende
Neida, nøyaktig samme type godteri finnes i Norge og har gjort det lenge.
Disse røde båtene var kanskje vanligere før, men jeg kjøpte faktisk en dose
senest i fjor i en godteributikk på Gjøvik, hvis jeg ikke husker feil. De
var/er akkurat som lakrisbåter i formen og hadde samme konsistens. Hva de
*heter* på norsk, vet jeg ikke, men jeg kan altså bekrefte at de i hvert
fall *finnes* i Norge. Kanskje det kan hjelpe deg videre. Cecilie Winger
har skrevet en bok om godteri — kanskje hun kan hjelpe?
Morten
uforbederlig slikkmunn