Ifølge Vinjes Skriveregler (s. 54) er det slik:
Tallord under hundre skrives i ett ord.
Jevne hundretall, tusentall osv. deles normalt opp i to ord, f.eks.
sekstifire tusen, sju hundre og femtitre millioner, tre tusen to hundre og
tjuefem.
Brit Bergan
(Ken Follett: Hornet Flight) men egentlig generelt:
Sikkert en gjenganger dette også, men jeg begynte bare å lure.
I dialog foretrekker jeg å skrive tall med bokstaver, og opp til hundre er
det greit med samskriving (niogtredve/trettini) Men hva heter det når man
har passert hundre?
to hundre eller tohundre?
fire-fem hundre eller fire-femhundre?
hundre og nitti eller hundreognitti?
ett hundre og nitti eller etthundreognitti?
to hundre og tyve eller tohundreogtyve?
ni hundre og fem og seksti eller nihundreogfemogseksti? (jeg teller på
gammelmåten i denne boka)
nitten hundre eller nittenhundre?
Flere pålitelige kilder jeg har henvendt meg til vil ha samskriving, men
gjelder det alle disse eksemplene?
Jeg bare lurer . . .
Stian,
trettiseks på en stein i havet