Re: spm; militær paranoia, diverse

Jeg får vel prøve meg, jeg da.
Helt uten befalskole eller militær erfaring, men masse erfaring med
militære, for å si det sånn … (don’t ask!)

Det jeg reagerer mest på, er «bekrefta, bekrefta». Tror jeg ville skrevet
«Okay, okay» eller «oppfatta».
Kode grønn, gul, oransje og rød er greit for forskjellige beredskapsnivåer,
hvor rødt er kamp. Da må vel Kode grønn bli «ikke i kampberedskap», «ikke
kampklar» eller noe sånt. For å unngå problemet med «kode grønt nivå», tror
jeg bare jeg ville skrevet: «hvis du blir angrepet på Kode grønn …»
«Omgivelsene» er vel greit, men kanskje det holder med «utenfra»?
For «all systems go» – kanskje: «alle systemer operative».
Den vanskeligste nøtta er «operating at military awareness». Ut fra
konteksten du gir, kunne du kanskje bruke «Vi gjør/Se på det(te) som en
militær operasjon», men det mangler litt schwung.

Tone

—– Original Message —–
From: «Hege Hammer»
To:
Sent: Tuesday, February 04, 2003 1:52 PM
Subject: spm; militær paranoia, diverse

Hei, folkens!
Jeg våger meg på en reprise. I tilfelle noen føler seg mer militære nå enn
for en ukes tid siden, da jeg sendte denne sist:

Er det noen her som har befalskolen? Eller annen militær erfaring (gjerne
litterær)?

Sprut gale Farish har en _svært_ dårlig morgen. Han tror «alle» er ute etter
ham, og vil ha broren med på et «motangrep» eller noe i den dur (han er ikke
helt «per kasse» (Per, har du brukt den ennå?)). Han tyr til sin militære
erfaring fra Vietnam-krigen, ser det ut til. Det er flere militære, eller
kvasi-militære — hva vet jeg — uttrykk jeg er usikker på. Disse er markert
med ***, denne gangen med foreløpig norsk oversettelse og original i
parentes.

Når det gjelder det første, «military awareness», er det et vanlig engelsk
( i hvert fall amerikansk!) begrep, men jeg er ikke helt sikker på om Farish
bruker det riktig her. Tror det må skrives om — «Vi tenker militært»,
kanskje.
Min fars tolkning: «I think he is distinguishing between civilian reaction
to his problems, and military, that is, he intends to respond with
violence.»

Svært glad for hjelp, hvis noen har tid og evner.

«Har jeg sagt at du skal stå opp? Har jeg?» Ansiktet hans var så
rødt at det nesten var lilla. «La meg forklare deg en ting.»
Danny satt og ventet lydig.
«***Vi bruker en militær framgangsmåte (We are operating at a
military awareness)***. ***Forstått? Forstått? (Copy? Copy?)***»
«***Forstått (Copy) ***,» sa Danny så fort han forsto at det var
det broren ville han skulle svare.
«Ok. Her er de fire nivåene dine -» Farish talte dem på
fingrene – «innen systemet. **Kode Grønn. Kode Gul. Kode Oransje. Kode
Rød.** Hør her.» Farish holdt en skjelvende pekefinger i været. «Det kan
hende du kan gjette deg til Kode Grønn fra erfaringa di med vanlige
kjøretøy.»

////**(Eller Grønn Kode? Altså omvendt? Eller Operasjon Grønn … eller noe
annet? Og forresten – kanskje jeg bør skrive grønT, rødT osv…?)**////

«**Klar bane? (Go?)**» sa Danny etter en lang, underlig, søvnig
pause.
«**Bekrefta. Bekrefta (Affirmative. Affirmative)**. Alle
systemer **setter i gang (go)**. I kode Grønn er du avslappet og **ikke
parat (unalert) ** og det er ingen trussel **fra omgivelsene (from the
environment)**. Spiss øra nå,» sa Farish mellom tennene. «Det finnes ingen
Kode Grønn. Kode Grønn eksisterer ikke.»
Danny stirret på en floke med oransje og svarte skjøteledninger
på gulvet.
«Kode Grønn finnes ikke som mulighet, og dette er grunnen. Jeg
kommer bare til å fortelle deg det én gang.» Han gikk fram og tilbake over
gulvet – når det gjaldt Farish, var det et svært dårlig tegn. «***Hvis du
blir angrepet på Kode Grønt-nivå*** (if you are attacked on a level of Code
Green)***, er det over og ut med deg.»

Hege H

Legg igjen en kommentar