Re: SPM jernbaneterminologi

Re: SPM jernbaneterminologiJeg har aldri hørt annet enn «lokstall».
Lokomotivstall er et ord som tilhører ordbøkenes verden.
Men det komme jo selvsagt an på hva slags miljø du beveger deg i.
Tone
—– Original Message —–
From: Kristin Gjerpe
To: O-ringen@eilert.no
Sent: Saturday, February 05, 2005 6:08 PM
Subject: Re: SPM jernbaneterminologi

Tusen takk til Per og Eva for rask og kunnig bistand.
Litt mer i samme bane:

1) Skal jeg si jernbanekompani eller -selskap?

2) Og hva kalles egentlig endestasjonen – der togene «sover»? På italiensk står det «deposito», som kan vise til en hel rekke ting, blant disse anfører Ulleland «lokomotivstall». Men… jeg vil gjerne få det bekreftet.

Kristin

Når det gjelder moderne jernbaneutbygging, vil du finne en mengde begreper, definisjoner og spesifikasjoner her:

http://www.statkart.no/standard/sosi/html_34/bane/bane.htm

Men det historiske aspektet krever nok det du kaller en jernbaneentusiast!

Hilsen Eva,
som jobbet et par år på NSBs
designkontor i de årene
kontoret til stadighet vant
Brunel Design Award

EVA STORSVEEN
Harald Hårfagres gate 11, 0363 Oslo
Tlf. 22 69 87 80 / 93 44 62 35
eva.storsveen@broadpark.no

Legg igjen en kommentar