Re: SPM – elementær lovtekst – og «stupid» fra Jane Austin

Joda, i svært lange lovtekster opereres det også med kapitler. Men vær obs
på en annen ting: «I henvisninger til lovparagrafer er det praksis å sløyfe
komma: Forholdet er omtalt i forvaltningsloven § 14 femte ledd bokstav b
første punktum.» (Finn-Erik Vinje: Skriveregler) Merk dessuten at lovnavn
skrives med liten forbokstav og uten genitivs-s.

Bård

At 08:41 23.01.2003 +0100, Nina Ring Aamundsen wrote:
>I den svenske krimserien jeg tekster nå, har jeg en paralell, antakelig.
>Det er snakk om rett til å åpne andres brev: «Det står om det i 27.
>kapittel, paragraf 3»?
>Jeg sjekket denne setningen med politiet, og fikk vite at den var korrekt.
>Når jeg slår opp i Straffeloven, er den inndelt i kapitler og paragrafer.
>
>*Mrs. Gardiner abused her stupidity.*
>Dum er vel greit, men hva med tåpelig for å dempe det litt?
>Ellers ser det ut som godt engelsk for meg.
>Hilsen Nina
>
>
>
>
>—– Original Message —–
>From: «Ringen, Erik»
>To: «O-ringen»
>Sent: Wednesday, January 22, 2003 11:29 PM
>Subject: SPM – elementær lovtekst
>
>
> > Er det noen som har såpass peiling på lovtekster at de kan de forskjellige
> > begrepene som betegner underordningshierarkiet i selve teksten?
> > Jeg uttrykker meg sikkert hverken elegant eller forståelig, men altså, det
> > jeg lurer på, er om begrepene nedenfor er ordnet slik at det overordnede
> > står øverst, og de andre følger nedover ettersom de underordner seg
> > hverandre ?
> >
> > LOVTITTEL
> > Paragraf
> > artikkel
> > avsnitt
> >
> >

Legg igjen en kommentar