Knut O og dere andre!
Ball eller kule? Det er bare så typisk at man henger seg opp i slike ting rett før levering.
Forskjellige søkemetoder på Google sier meg at det er hipp som happ. (Under søkingen tok jeg med i betraktingen at spillene 8-ball og 9-ball øker forekomsten av «ball» – ved søk -8 -9 ble utslaget omtrent det samme. Søk på «den hvite/svarte kula» og «den hvite/svarte ballen» + biljard gir omtrent samme utslag)
Selv synes jeg også at «kule» lyder best, men mine «eksperter» anbefaler altså «ball».
Men ville du sagt «køkule», Knut O? Og «en hel kule»?
Eks:
«Odum gjorde en annen kombinasjon – et elegant støt, hvor køballen traff en hel ball som dyttet en annen en ned i et hull. Flere hurrarop.»
Kanskje greia er at man bruker begge deler …
Hege H
—– Original Message —–
From: knut ofstad
To: o-ringen@eilert.no
Sent: Friday, March 21, 2003 8:20 PM
Subject: Re: SPM biljard
I min (glans)tid het det å LAGE baller — spør meg ikke hvorfor. Men man ville neppe sagt det om en ufrvillig putt, som i dette tilfellet. Senke går bra. Forøvrig heter det spillet vi kaller biljard egentlig «Åtterball» — derfor alt ballepratet. Objektet i seg selv (eller Das Ding an sich, som en av de gode, gamle gutta kalte det) bør imidlertid kalles biljardkule.
Knut (førstagangsdeltager)
MSN Messenger – Den raskeste veien mellom deg og dine venner