Eilert lurer på om han skal skrive:
«ditt brukernavn i nettstedet»
eller
«ditt brukernavn på nettstedet»,
og likeledes:
«i nettverkstedet som nå er under utvikling, har vi en innloggings-side»
eller
«på nettverkstedet som nå er under utvikling, har vi en innloggings-side»
— Dette med «i» ~ «på» ved stedsbetegnelser er ganske vanskelige saker, grundig drøftet i sin alminnelighet i Jon Erik Hagen: Norsk grammatikk for andrespråklærere, s. 162-167.
Jeg tror «nettstedet» og «nettverkstedet» kan betraktes som en slags ‘institusjon’.
Ut fra dette kan vi se på følgende eksempler (hentet fra Hagen):
(1)
Betty har sittet på biblioteket i hele kveld
Det er billigsalg på butikken!
Vi oppholder oss helst på klasserommet.
Opp mot disse:
(2)
Lufta inne i biblioteket er forferdelig dårlig
Det kryr av folk i butikken!
Læreren stuet sammen 40 elever i klasserommet
I (2) – med «i» – fokuseres det på stedene som sådanne, med deres konkrete utstrekning i rommet.
I (1) – med «på» – fokuseres det på stedene som ‘institusjoner’, hvor en bestemt aktivitet sedvanemessig foregår, uten at selve det romlige ved dem er konseptualisert.
Når Eilert bruker «i», er det nok fordi hans fokus i utgangspunktet er på «nettstedet» ikke som institusjon, men mer som samlingen av de konkrete _sidene_ man kan manøvrere rundt i. Slik også med «nettverkstedet».
Den tanken (konseptualiseringen) virker da ikke så gæli? — Men det kan hende at Eilert er påvirket av at han selv mangfoldige ganger har vært _der inne_, og derfor ser «nettverkstedet» og «nettstedet» som romlige lokaliteter – side for side liksom.
Kanskje vi potensielle brukere, som går inn for å logge oss _på_ nettstedet/nettverkstedet, heller vil se det utenfra i første omgang, som en ‘institusjon’, og derfor vil foretrekke «på».
Når vi først er kommet inn og har begynt å orientere oss _der inne_, blir det kanskje mer naturlig å konseptualisere stedet romlig og si «i».
Knut Johansen
—– Original Message —–
From: «Eilert Sundt-Ohlsen»
Sent: Wednesday, March 05, 2003 2:05 PM
Subject: Preposisjoner
Kjære ring,
i nettverkstedet som nå er under utvikling, har vi en innloggings-side. Der
har vi foreløpig skrevet bl.a. en ledetekst: «ditt brukernavn i nettstedet».
Men så har tvilen grepet utviklingskomiteen. Burde det hete «ditt brukernavn
_på_ nettstedet». Og burde jeg i så fall ha startet denne henvendelsen slik:
Kjære ring,
på nettversktedet som nå… osv.
Noen synspunkter? (Jeg antar at Ika vil holde på «i».)
mvh
eilert
—————————————————————-
Dr. Eilert Sundt-Ohlsen E-mail: post@eilert.no
Database developer – Graphic designer http://www.eilert.no
—————————————————————-