Re: PRAT, per, pr. og litt til

Nikolai sendte ut to linker til Norsk Språkråds Skriveregler som svar på spørsmål fra Chris om skrivemåten av forkortelser:

| Chris spør:
| «Mens vi (eller dere) er inne på dette med forkortelser osv. har jeg alltid
| lurt (alltid, om enn kanskje ikke like intenst) på punktumsbruk nettopp i
| forkortelser som: osv., mht., iom., etc.
| Og spørsmålet er, skal de ha eller skal de ikke ha punktum. Jeg synes å
| huske at osv ble skrevet o.s.v. en gang for lenge siden.»
| _________________________
| Jf.
| http://www.sprakrad.no/forkort.htm
| http://www.sprakrad.no/punktum.htm
|

Jeg vil tilføye følgende – en pressemelding fra Norsk Språkråd feb. 1999:

«PUNKTUM I FORKORTINGER
Norsk språkråd har opphevet regelen om at punktum i forkortinger kan sløyfes der det ikke er fare for misforståing. Mens en siden 1970-åra har kunnet velge om en ville skrive f.eks. eller f eks, bl.a. eller bl a, osv. eller osv, gjelder fra nå av bare den første skrivemåten. Forkortingene skal nå altså skrives: f.eks., bl.a. og osv. med punktum.
Mål- og myntenheter skal fremdeles skrives uten punktum: cm for centimeter, dl for desiliter, kr for krone osv.

Språkrådet har videre fastsatt at i ordbøker og opplistende publikasjoner kan en bruke forkortinger uten punktum for å spare plass.

(10.02.99)»

— Den _valgfrie_ skrivemåten uten punktum fikk nok en viss oppslutning i radikale filologiske kretser og i visse sammenhenger hvor det var prakltisk, men kom vel ikke i almen bruk? — Slår man opp i Tanums store rettskrivningsordbok, utg. fra 1996, finner man skrivemåtene MED punktum angitt gjennom hele ordboka. Man må lese forordet, s. XVI, Skilletegn – punktum, for å oppdage den da gjeldende valgfriheten uten punktum.

Hva skrivemåten «o.s.v.» angår, er det den som anføres i Norsk Riksmålsordbok (den store altså), som er normert etter 1917-rettskrivingen.

Men Guttu: Norsk ordbok, modrerat bokmål og riksmål anfører «osv.», noe som tyder på at dette er den normeringen som gjelder i riksmålsnormen nå. (Guutu skriver for øvrig også i forordet, pkt. 2.8, at punktum kan strykes i forkortelser når det ikke er fare for misforståelser.)

Merk ellers at Språkrådet bare anfører «hoh.» for «høyde over havet», mens Guttu har «h.o.h.». Språkrådet har videre «moh.», mens Guttu har «m o.h.» Dette bare for å klargjøre at Språksrådets anbefalinger på sidene

| http://www.sprakrad.no/forkort.htm
| http://www.sprakrad.no/punktum.htm
|

ikke må oppfattes som om de omfatter de eneste gode eller akseptable løsninger på alle punkter. 😉

Knut Johansen

Legg igjen en kommentar