Re: PRAT Ord som kommer …

Hva med det lekre svenske «under», som er å lese/høre hver, eh, føkkings
dag nå: «Under trettiotalet …» = under trettitallet, selvfølgelig,
ikke «i løpet av» eller «på»
«Jag fick gå …» = jeg fikk lov til å gå, ikke «jeg måtte gå …»
Svensk/engelsk får nå så være, men som nevnt her av andre … politikere!
vi har statsråder som ikke vet forskjell på bevilling og bevilgning, för tusan!
snart er det vel heller ingen som reagerer på min faste replikk når
jeg ikke riktig vet hva jeg skal si: jeg hviler min kasse.
(hva med å lage et arkiv, et skrekkabinett, av slike forekomster?)
jef

At 21:47 20.01.2003 +0100, you wrote:
>Med det samme vi snakker om sånt vi ikke liker: Jeg
>reagerer på at meteorologene sier «de fleste stedene»
>i Dagsrevyens værmelding. Jeg vet naturligvis at vi på
>norsk har dobbelt bestemmelse, men «de fleste stedene»
>(eventuelt «de fleste steedane») gir meg et inntrykk
>av at vi har et bestemt antall «steder» i Norge, for
>eksempel 32758. Men i min forestillingsverden er
>»steder» et utellelig, nesten abstrakt begrep, og
>følgelig bør det hete «de fleste steder» – i likhet
>med for eksempel «de fleste mennesker».
>
>Men dette er vel også et eksempel på hvordan
>uttrykksmåter nesten kan bli maniert i betsemte
>grupper og miljøer?
>Hvis jeg altså ikke er helt på jordet, da.
>
>Kari
>
>P.S. Og hvorfor sier de hele tiden «landet vårt»? Vi
>vet jo hele tiden hvilket land de snakker om.
>
>=====
>Kari Bolstad
>Camilla Colletts veg 3
>N-3715 Skien
>Tlf. ( 47)35524942
>
>______________________________________________________
>Få den nye Yahoo! Messenger på http://no.messenger.yahoo.com/
>Nye ikoner og bakgrunner, webkamera med superkvalitet og dobbelt så morsom

Legg igjen en kommentar