RE: PRAT, insider vs. outsider

Støtter meg til Rognlien og Roeims syn. Bortsett fra Omland – som jeg har
hatt snakket en del med i telefonen – så har jeg aldri før hatt kontakt med
noen av dere andre. Men det er fint å være medlem i ringen for det! Jeg
liker både de faglige _OG_ de sosiale aspekter som O-ringen representerer.
Hadde posten vært _bare_ av faglig art, så ville jeg antagelig melde meg ut
ˆ eller i hvert fall ikke delta aktivt. Det at man av og til skimter
mennesket bak meldingene gjør at det er interessant å være med i ringen (jeg
prater for meg selv, selvfølgelig). Derfor er det helt flott at folk blotter
seg litt og viser både humor, følelser og holdninger. Selv som _outsider_
kan man akseptere og kose seg med insiders koseprat. Og det er ingen tvil
at jeg har lært nyttige ting, faglig sett, bare i løpet av den korte tiden
jeg har vært medlem i O-ringen.

Takk til alle sammen for det!

Jeg deler ikke John Eriks åpenbar irritasjon mot det han kanskje betrakter
som et «eiendomsbegjær» bl. enkelte O-ringere, men jeg er enig med han i at
man burde kanskje redegjøre for hva slags forum O-ringen er ‰tenkt‰ å være?
Hvem tok initiativet til O-ringen? Hvem var tenkt som medlemmer? Skulle det
være et rent faglig forum? Må man være organisert i NO for å være i folden
(jeg har registrert at minst 3 av oss er medlem i NFF, f.eks.)? Er det –
som John Erik spør – et åpent forum eller en vennegjeng? Jeg har personlig
aldri reflektert så mye over dette, men John Erik har rett i det at man
burde kanskje forklare for oss ‰O-ringinnvandrere‰ – som bare meldte oss på
ˆ hva vi er kommet til?

Når det gjelder politikk, så må jeg si personlig at jeg reagerte ikke så
voldsomt mot det innlegget som kom for en stund siden i O-ringens mail ˆ
samtidig som jeg er enig i at O-ringen ikke er et forum for slike ting. Det
går an å slette meldinger uåpnet, selvfølgelig, så det skulle ikke være
uoverkommelig om det dukker opp en uønsket melding fra tid til annen.

O-ringen er m.a.o. helt ålreit som den er nå! Halleluja.

Tim

—–Original Message—–
From: Jørn Roeim [mailto:roeim@online.no]
Sent: 21. mars 2003 16:30
To: O-ringen
Subject: Re: PRAT, Pingpong

Jeg vet ikke om jeg støtter Qvales innlegg så helhjertet som Storsveen, og
synes vel at Rognlien har et poeng når han sier:

«La meg derfor minne de av oss som kjenner hverandre privat om at det er
mange i denne klubben som IKKE gjør det, og som muligens føler seg UTTAFOR
når kosepraten tar av. Kos kan altså også være et problem. Vi får ta et
kosetreff snart, og få gjort unna slike ting der.»

På den annen side har jeg atskillig større toleranse for privat pludder enn
for politiske innspill for «verdige saker», slik vi så et eksempel på for en
stund siden.

Kosen kan på den ene siden lett bli litt eksklusiv, som Rognlien er inne på,
men på den annen side kan den også være nettopp … kos, og bidra til å
gjøre o-ringen til ikke bare et faglig, men også sosialt fellesskap. For meg
fungerer o-ringen i hvert fall til en viss grad også som det siste, siden
jeg ikke har truffet flere kolleger i virkeligheten enn jeg kan telle på
to–tre fingre. De stadige pling’ene fra innboksen gjør at jeg ikke føler
meg helt alene her jeg sitter, og jeg har vel en følelse av at det sosiale
ved o-ringen også betyr noe for en del andre medlemmer.

Hilsen Jørn

Legg igjen en kommentar