On Sun, 02 Feb 2003 18:14:09 +0100, Eilert Sundt-Ohlsen
>> Twin Towers-ulykken
>
> Ulykke? Er ikke det å unnslå at dette var en høyst villet og forsettlig
> handling?
Neppe, for en ulykke er ikke vilje til ulykke eller forsettlig handling. Slike ting er det man i middelalderen kalte handlinger in potentia. Ulykken foreligger først som selve handlingen, altså handling in actu. Og som handling in actu kan både vilje og intensjon eller mangel på slike ting utløse ulykken.
mvh Knut
—
+++
Knut Klaveness Heidelberg
Kateket (KR), lærer og oversetter (NFF)
Mobiltelefon: 97588189
http://www.nffo.no/generator.asp