Re: Påminnelse om spesifiseringer

Takk. Dette bør egentlig sendes ut med jevne mellomrom. Jeg, for
eksempel, har aldri sett det før — det må ha blitt innført mens jeg var
bortreist. Jeg har bare apt så godt jeg har kunnet.

Merete

Jon Rognlien wrote:

> Stian etterlyser en påminnelse om spesifisering i emnefeltet:
>
> 1) Alle meldinger med språklige spørsmål bør angi hvilke språk det
> gjelder, med til/fra, i forkortet form. F eks «EN>NO» betyr engelsk
> til norsk. «IT>SAMNO» betyr italiensk til samnorsk.
>
> 2) Kategorier skal angis for å «forhåndssortere» i emne-feltet.
>
> Eksempler på kategorier:
>
> SPM – vanlige problemer med termer, idiomer, rim og rytme
> DEBATT – når man vil gå videre med spørsmål og svar
> FASIT – når problemet er «løst», men man for skams skyld ønsker å
> opplyse om hva man kom til
> TAKK – ja, det er pent å takke, de få og de mange
> JOBB – hvis man har jobber å tilby
> NETTSTED – angivelse av nyttige nettsteder, helst med kommentarer
> VASK – synsing om språklig hygiene
> GRAM – når synsingen antar mer prinsipielle, grammatikk-relevante former
> PRAT – her er det ingen formelle kriterier for hva som kan sies
> INFO – informasjon man vil dele med andre om oversetterrelevante
> evenementer – møter, foredrag, prisutdelinger, utstillinger.
> TREFF – om sosialt samvær i o-ringregi
>
>
> Man bør unngå å skrive om mange forskjellige ting i en og samme
> melding. Skriv heller fire meldinger på rad – en for hvert emne! Så
> følger leserne med på det de vil følge med på, og kan trygt kaste resten.
> Altså – helst ikke meldinger av typen «Treff – ræva – hverken – takk»,
> eller «Diverse spm», eller «Siste runde».
> At dette kan bli litt brysomt for storbrukere får heller være – det
> gjør det mye lettere for de som (evt «dem som») får meldingene.
>
> jon
>

Legg igjen en kommentar