Re: NYE TO SPM: Elektronisk musikk og vinruter

Husker du «Good Vibrations» av Beach Boys? Den høye, litt skingrende og
sireneliknende lyden som utgjør en sentral del av melodien er en
theremin. Den fungerer ved at du beveger hendene dine over og rundt
antennene som fungerer som en slags sensorer og avgir lyd der toneleiet
er avhenig av hvor nær/fjærn du beveger deg. Dette er ikke spesielt
obskur kunnskap og du burde kunne finne lassevis av info på Google om
dette. High Frequency audio Box: høyfrekvent lydboks.

På torsdag, 16. januar 2003, kl. 12:53, skrev ika kaminka:

> Det er tydeligvis mitt lodd å være deres plageånd i dag. Og det er en
> oppgave jeg tar meget alvorlig. Altså:
>
> 1. Re: hallomenn: Fasitprat
> YES, gamle dager. Når? Vettafan. KÅNTXT: Som i det forrige spørsmålet
> on transaksjonsanalyse — kunstnertekster, for en stor del bestående
> av fragmentariske utdrag av intervjuer med litauiske, kvinnelige
> intellektuelle — med andre ord, lite å hente i konteksten, det er
> bare å gi seg hen og gjette det man er god for….
> Jeg gidder ikke forske mer på hallofolka, til det har jeg altfor mange
> andre ubesvarte spm, og bør dessuten levere i dag (ok, det blir vel i
> morgen…). Jeg skriver programannonsører.
>
> 2. Kjære alle snille,
> SPØRSMÅL: Er det noen som kan, eller kjenner noen som kan, noe om
> elektronisk musikk? Og da først og fremst det tekniske. Som for
> eksempel vet noe om Lev Teremin som oppfant Thereminvox, og hvordan
> denne fungerer, og som derfor kan svare på spørsmål om manfaktisk tar
> på de vertikale antennene og hva en «high frequency audio box» er? Og
> mer til…
>
> 3. Kjære tekstilkyndige (Eva?)
> Finnes det et vevmønster oppkalt etter planten vinrute (angreurt; ruta
> graveolens)? Har lett. Finner ikke. All min vevlitteratur er dessuten
> på fransk.
>
> Pft!
> ika
>
> At 12:21 16.01.03, you wrote:
>
>> Hvis vi er i den kjente historiske epoke «gamle dager» 🙂 vil jeg tro
>> «programannonsør» må være greit.
>>
>> Men hvis det er brukt «internt», altså i et miljø som vet hva de
>> snakker om,
>> kan kortformen «annonsør» også være gangbar. Men det kommer altså an
>> på hvem
>> hva hvor dette dreier seg om … (ja, jeg kommer slepende med KÅNTXTN
>> min
>> igjen 😉
>>
>> På samme måte erstattet de innsidepregede kortformene «innannons» og
>> «utannons» (dvs. det som foretas på hver side av et radioprogram) de
>> mer
>> korrekte «innannonsering» og «utannonsering» blant radiofolk i 50- og
>> 60-årene (og kanskje enda tidligere, for alt jeg vet. Hm. Betyr dette
>> at det
>> eksisterer noe FØR GAMLE DAGER?!!!?)
>>
>> Kyrre
>> med noe erfaring både fra gamle dager og radio
>>
>>
>> 16.1.03 11:54 skrev ika :
>>
>> >> Takk for den overveldende responsen på hallomenn-spørsmålet mitt.
>> En
>> >> presisering: Det dreier seg om radio, og vi er fremdeles i de
>> gode, gamle
>> >> dager da disse stemmene ennå var myke og alvorlige, og lenge før de
>> >> begynte å forsøke å være morsomme. Programvert synes jeg lyder
>> altfor
>> >> moderne!
>> >> ika
>> >>
>> >> At 11:20 16.01.03, you wrote:
>> >>> På tv brukes «kanalvert» nøytralt, på radio er det vel helst
>> «programvert».
>> >>> Wolf
>
>
>

Harald Grenne
934 90 209

“To think, I turned
to a cult for mindless
happiness when I
had beer all along.”

– Homer Simpson

Legg igjen en kommentar