Re: NYE TO SPM: Elektronisk musikk og vinruter

Dessuten: Det norske bandet Cato Salsa Experience bruker Theremin
(korrekt stave denne gangen), om noe skjødesløst.

På torsdag, 16. januar 2003, kl. 12:53, skrev ika kaminka:

> Det er tydeligvis mitt lodd å være deres plageånd i dag. Og det er en
> oppgave jeg tar meget alvorlig. Altså:
>
> 1. Re: hallomenn: Fasitprat
> YES, gamle dager. Når? Vettafan. KÅNTXT: Som i det forrige spørsmålet
> on transaksjonsanalyse — kunstnertekster, for en stor del bestående
> av fragmentariske utdrag av intervjuer med litauiske, kvinnelige
> intellektuelle — med andre ord, lite å hente i konteksten, det er
> bare å gi seg hen og gjette det man er god for….
> Jeg gidder ikke forske mer på hallofolka, til det har jeg altfor mange
> andre ubesvarte spm, og bør dessuten levere i dag (ok, det blir vel i
> morgen…). Jeg skriver programannonsører.
>
> 2. Kjære alle snille,
> SPØRSMÅL: Er det noen som kan, eller kjenner noen som kan, noe om
> elektronisk musikk? Og da først og fremst det tekniske. Som for
> eksempel vet noe om Lev Teremin som oppfant Thereminvox, og hvordan
> denne fungerer, og som derfor kan svare på spørsmål om manfaktisk tar
> på de vertikale antennene og hva en «high frequency audio box» er? Og
> mer til…
>
> 3. Kjære tekstilkyndige (Eva?)
> Finnes det et vevmønster oppkalt etter planten vinrute (angreurt; ruta
> graveolens)? Har lett. Finner ikke. All min vevlitteratur er dessuten
> på fransk.
>
> Pft!
> ika
>
> At 12:21 16.01.03, you wrote:
>
>> Hvis vi er i den kjente historiske epoke «gamle dager» 🙂 vil jeg tro
>> «programannonsør» må være greit.
>>
>> Men hvis det er brukt «internt», altså i et miljø som vet hva de
>> snakker om,
>> kan kortformen «annonsør» også være gangbar. Men det kommer altså an
>> på hvem
>> hva hvor dette dreier seg om … (ja, jeg kommer slepende med KÅNTXTN
>> min
>> igjen 😉
>>
>> På samme måte erstattet de innsidepregede kortformene «innannons» og
>> «utannons» (dvs. det som foretas på hver side av et radioprogram) de
>> mer
>> korrekte «innannonsering» og «utannonsering» blant radiofolk i 50- og
>> 60-årene (og kanskje enda tidligere, for alt jeg vet. Hm. Betyr dette
>> at det
>> eksisterer noe FØR GAMLE DAGER?!!!?)
>>
>> Kyrre
>> med noe erfaring både fra gamle dager og radio
>>
>>
>> 16.1.03 11:54 skrev ika :
>>
>> >> Takk for den overveldende responsen på hallomenn-spørsmålet mitt.
>> En
>> >> presisering: Det dreier seg om radio, og vi er fremdeles i de
>> gode, gamle
>> >> dager da disse stemmene ennå var myke og alvorlige, og lenge før de
>> >> begynte å forsøke å være morsomme. Programvert synes jeg lyder
>> altfor
>> >> moderne!
>> >> ika
>> >>
>> >> At 11:20 16.01.03, you wrote:
>> >>> På tv brukes «kanalvert» nøytralt, på radio er det vel helst
>> «programvert».
>> >>> Wolf
>
>
>

Harald Grenne
93490209

“God bless
those pagans.”

-Homer Simpson

Legg igjen en kommentar