Da Chris opprinnelig forklarte meg hva dette var (jeg ante ikke!), bela han
det med et sitat fra Dickens, Martin Chuzzlewit: «A monthly-nurse, or, as
her sign-board boldly had it, ‘Midwife’.»
Takk for barnepleiersken, Per, men de ble vel – som du sier – gjerne i
huset litt mer enn bare noen uker. Jeg får tygge på det, bla litt i Johan
Borgen – har en vag følelse av at det kan finnes noe der.
Tone
—– Original Message —–
From: «Chris Saunders»
To: «Tone Formo»
Sent: Tuesday, January 21, 2003 4:22 PM
Subject: SV: SPM – dagens Forster
> Hei igjen,
> måtte bare ha meg en liten blund. En sånn månedspike er noen som kommer og
> hjelper til i noen uker etter en fødsel. Noen kalte seg jordmødre også.
> (f.eks. Dickens skriver i Martin Chuzzlewit: «A monthly-nurse, or, as her
> sign-board boldly had it, ‘Midwife’.»
>
> Spørs om man hadde slike i Norge.
>
> hilsen,
> Chris
>
> —–Opprinnelig melding—–
> Fra: Tone Formo [mailto:tonfor@online.no]
> Sendt: 21. januar 2003 14:55
> Til: Chris Saunders
> Emne: SPM – dagens Forster
>
>
> Hallo igjen, gode hjelper!
> Dagens spørsmål dreier seg om «monthly nurse».
> Se Maurice, beg. av kap. 36.
> Det er en samtale hvor man beklager seg over tjenestefolk nå for tiden. Om
> en viss Archie London, besvogret med Clive Durham, og en meget snakkesalig
> herre, står det så:
> «He began a story about his wife’s monthly nurse. Pippa had treated that
> woman more than an equal, but what can you expect with half educated
> people?»
> På neste side står det: «… and London recommenced the story of Pippa’s
> monthly nurse.» Og enda en side lenger ut: «His companion resumed the
> narrative at once, and talked almost without ceasing until they parted at
> Waterloo.»
> Hvis det ikke bare hadde dreid seg om én barnepleierske, ville jeg
trodd
> at dette betydde at barnepleierskene var så håpløse at de bare ble i huset
> en måned før de søkte avskjed/ble sagt opp. Men så er det jo det at det
står
> «that woman», og altså handler det om ett menneske. Hva er da «monthly
> nurse»? Betyr det at hun får lønn hver måned? Pleide man ellers å betale
> tjenerskapet en gang eller to i året, er det det som ligger i uttrykket?
> På forhånd takk,
> hilsen Tone
>
>
>
>
>
>