Det er først og fremst en evfemisme jeg er ute etter. Men kanskje vi var mer
rett på sak her hos oss?
Tone
—– Original Message —–
From: «Tone Formo»
To: «O-ringen»
Sent: Tuesday, January 21, 2003 5:48 PM
Subject: roll-top + månedspike
> Så dumt av meg – jeg tenkte ikke engang på å slå opp.
> Her er en ny nøtt:
> Av ymse tjenerskap som dukker opp hos E.M. Forster, er en «monthly nurse».
> Chris Saunders har forklart meg hva det var, nemlig en
jordmor/barselpleier
> som kom og hjalp til i private hjem en måneds tid eller så etter fødselen.
> Altså ikke en vanlig barnepleierske.
> Jeg kan selvfølgelig kalle det barselpleierske. Men er det noen som vet om
> vi hadde en tilsvarende evfemisme på norsk, f.eks. «månedspike»? Hva sa
Pers
> oldefar?
> Tone
>
>
>
>
>