Tone Formo:
| Av ymse tjenerskap som dukker opp hos E.M. Forster, er en «monthly nurse».
| Chris Saunders har forklart meg hva det var, nemlig en jordmor/barselpleier
| som kom og hjalp til i private hjem en måneds tid eller så etter fødselen.
| Altså ikke en vanlig barnepleierske.
| Jeg kan selvfølgelig kalle det barselpleierske. Men er det noen som vet om
| vi hadde en tilsvarende evfemisme på norsk, f.eks. «månedspike»?
Norsk Riksmålsordbok har anførselen «månedspike»: hushjelp ansatt for en måned ell. med ganske kort opsigelse (sedv. 14 dager). — Ikke knyttet spesielt til barselen, og uten «nurse»-betydningen, men kanskje anvendelig likevel:
Litt lesning på nettet etter søk på «monthly nurse» forteller at vedkommende bare var beskjeftiget med stell av barnet OG moren (som ifølge én meget godt orientert kilde lå på sjeselongen mesteparten av tiden for å komme seg etter fødselen) – forutsatt at det var annet fast ansatt tyende i huset. — Var det _ikke_ det, utførte «the monthly nurse» også husstell.
«Monthly nurse» ble også brukt om en pike som kom i huset når fruen hadde sin månedlige, ser jeg.
Knut Johansen