Enig med Kåre og Kristian. «Tyskerne», slik ordet
fortsatt blir uttalt av min foreldregenerasjon, er
skjellsord effektivt nok. Merkelig nok synes jeg ordet
i ubestemt form – «tyskere» – ikke er like ladet.
Da moren min besøkte oss i München (faren min
foretrakk å bli hjemme!) for noen år siden, var hun
full av indignasjon over togkonduktørenes uniformsluer
– måtte de virkelig være så høye foran? Slik leser
krigsgenerasjonen sine følelser og opplevelser inn i
både nasjonalitetsbetegnelser og luer. For oss som er
født i årene etter krigen, er denne formen for
avkoding fortsatt begripelig. Men den er det neppe for
barna våre. Så det spørs om «tyskerne» vil fungere på
samme måte som «Kraut» likevel.
Kari
=====
Kari Bolstad
Camilla Colletts veg 3
N-3715 Skien
Tlf. ( 47)35524942
______________________________________________________
Få den nye Yahoo! Messenger på http://no.messenger.yahoo.com/
Nye ikoner og bakgrunner, webkamera med superkvalitet og dobbelt så morsom