On 17-01-03 17:11, «Kirsti Øvergaard»
> Nå tok jeg et Google-søk selv, og fikk 16 svar på smørbrødkake, 2 på -terte
> og 4 på smörgåstårta i Norge. Tenkte ikke på å gjøre det tidligere, ble vel
> overveldet av dette kjempesmørbrødet til førti mennesker, som jeg ikke kan
> huske å ha vært borti før. Til orientering blir den plassert på et bilsete,
> så det må dreie seg om flere lag.
>
> Jeg oversatte det først direkte, men syntes det så dumt ut med smørbrødkake.
>
> Nå blir det stående.
Min datter med fartstid i den aktuelle bransjen, bekrefter at produktet blir
kalt «smørbrødkake». Råvarene er loffstoff stekt i rundform, slik at det
blir som en bløtkakebunn. Denne bunnen deles vannrett i tre lag, på hvert
lag legges f.eks. røkelaks og tilhørende garnityr, og så klaskes det på
solide mengder rømme. Til slutt stables lagene oppå hverandre som en
bløtkake og skjæres i båter.
Eva