Neeei, «Ellinga, vellinga …» er da en _elleregle_, ikke en _erteregle_, som er det Tone Formo spør etter.
«Erta, berta, …» og «Erta, berta, sukkererta … » burde være greit, også i guttemunn, jf. Sissel Mørcks barnedikt:
http://home.no.net/tarb/Ertaberta.htm
KJ
—– Original Message —–
From: «Per Qvale»
Sent: Thursday, March 20, 2003 6:16 PM
Subject: Re: Hva sier gutter når de erter
| Ellinga, vellinga, Vatlansdsguten, slo til kjerringa midt på truten: Det
| skal du ha ditt stygge troll, fordi du ikke kunne telle til tolv! En, to
| tre, fire fem…..osv….tolv!
|
| Og: Rødt hår og fregner vokser på greiner! Tjukk i hue går en togang! Mht
| tabber husker jeg Paul Sukkerpissern. Han så seg ikke for, og traff en pose
| med sukker. Et øyeblikks uoppmerksomhet som resulterte i et livslangt
| epitet…..
|
|
| Per, den hjelmbusksvaiende
|
|
| —– Original Message —–
| From: «Birger Huse»
| To: «O-ringen»
| Sent: Wednesday, March 19, 2003 11:21 PM
| Subject: Re: Hva sier gutter når de erter
|
|
| Husker jo ædda, så bædda, erta-berta og noe med Vatlandsgutten som skulle
| rime på truten, men ofte fant vi vel noe som gikk direkte på skavanken eller
| tabben det ble ertet for. Har ikke tenkt over forskjellene, men kan det stå
| noe i bok om regler, dvs. reggler og vers som kom for noen år siden?
| Birger
|
|
|
|
|
|