Klart Ellinga vellinga vatlandsguten er en regle, ja. Det var Birger som
forledet meg! Birger! Dette filologiens fyrtårn! Nå kan man ikke stole på
noen lenger.
Sa du noe, Knut?
Per
—– Original Message —–
From: «Knut Johansen»
To: «O-ringen»
Sent: Thursday, March 20, 2003 8:46 PM
Subject: Re: Hva sier gutter når de erter
Neeei, «Ellinga, vellinga …» er da en _elleregle_, ikke en _erteregle_,
som er det Tone Formo spør etter.
«Erta, berta, …» og «Erta, berta, sukkererta … » burde være greit, også
i guttemunn, jf. Sissel Mørcks barnedikt:
http://home.no.net/tarb/Ertaberta.htm
KJ
—– Original Message —–
From: «Per Qvale»
Sent: Thursday, March 20, 2003 6:16 PM
Subject: Re: Hva sier gutter når de erter
| Ellinga, vellinga, Vatlansdsguten, slo til kjerringa midt på truten: Det
| skal du ha ditt stygge troll, fordi du ikke kunne telle til tolv! En, to
| tre, fire fem…..osv….tolv!
|
| Og: Rødt hår og fregner vokser på greiner! Tjukk i hue går en togang! Mht
| tabber husker jeg Paul Sukkerpissern. Han så seg ikke for, og traff en
pose
| med sukker. Et øyeblikks uoppmerksomhet som resulterte i et livslangt
| epitet…..
|
|
| Per, den hjelmbusksvaiende
|
|
| —– Original Message —–
| From: «Birger Huse»
| To: «O-ringen»
| Sent: Wednesday, March 19, 2003 11:21 PM
| Subject: Re: Hva sier gutter når de erter
|
|
| Husker jo ædda, så bædda, erta-berta og noe med Vatlandsgutten som skulle
| rime på truten, men ofte fant vi vel noe som gikk direkte på skavanken
eller
| tabben det ble ertet for. Har ikke tenkt over forskjellene, men kan det
stå
| noe i bok om regler, dvs. reggler og vers som kom for noen år siden?
| Birger
|
|
|
|
|
|