Re: Honorar – korrektur

Hei Benedicta,

Her er de hjelpsomme svarene jeg fikk på tilsvarende spørsmål i går. Håper
det er til hjelp.

Jeg pleier å ta kr. 1,25 for alle jobber som er mindre enn ca 20 sider –
hvilket gjelder ditt tilfelle nå. Det er et minimum synes jeg nå om dagen.
Og jeg er absolutt midt på treet når det gjelder penger og selvhevdelse. Det
var en som nylig tilbød bladet Mennesker & Rettigheter å oversette noe for
dem for kr 4 pr ord. Tror faktisk jobben gikk til herværende Tim Challman.

hilsen,
Chris

Det du fikk sist var lite, ja. Overfor en direktekunde foreslår jeg et sted
mellom 1,20 (lavt) og 1,50 (passe) per ord. Fortell dem at det er ca. 30-40
% lavere enn byråpriser. Såpass må du ha 🙂

Hilsen Eivind

Hei Harald!  Jeg foreslår at du bruker følgende sats (som bl.a. jeg bruker,
og mange andre, forstår jeg fra samtaler, m.m.).  8000 ord = 40 000 anslag,
delt med 32000 ”normalark” = 1,25 ark x NOK 35000 = kr 4375,-.  Det er, som
du sikkert vet, ingen moms på oppdrag av utenlandske opprinnelse.  Tim

Jeg synes ikke du skal gå under kronen på slike oppdrag.  Icelandair kan
sikkert uten problemer betale 1,5 eller 2 kroner ordet, men det er klart –
det å være notorisk elendig i pengeforhandlinger kjenner jeg til.  Har
likevel lært meg å sette grensen på en krone for slike småoppdrag.

Johan Eide

Harald Grenne
934 90 209

“You know something folks,
as ridiculous as this sounds,
I would rather feel the sweet
breath of my beautiful wife
on my back of my neck as I
sleep than stuff dollar bills
into some stranger’s G-string.”

– Homer Simpson 

>
> From: «Benedicta Windt»
> Date: Fri, 7 Mar 2003 14:30:43 +0100
> To: «O-ringen»
> Subject: Honorar – korrektur
> Resent-From: O-ringen
> Resent-Date: Fri, 07 Mar 2003 14:44:50 +0100
>

>
> Min unge venninne har fått et oppdrag med å lese korrektur på et engelsk manus
> på 140 sider, og er samtidig blitt bedt om å antyde en pris. Jeg har aldri
> gjort en slik jobb og kan derfor ikke hjelpe henne. Er det noen i dette forum
> som vet hva det er rimelig å forlange????
>
> Hilsen Benedicta
>

Legg igjen en kommentar