RE: Honorar, dikt

Tusen takk til både Cecilie og Knut for å ha tatt opp dette med dikt.
Jeg har oversatt en antologi med bare dikt (høyere sats), men
(rødme-rødme) jeg kom aldri på det, liksom, at man burde egentlig ta
ekstra for dikt flettet inn i løpende prosatekst, og jeg har følgelig
aldri fått noe ekstra for strevet ˆ jeg har bare brukt noen ekstra timer
på diktene og brukt samme beregningsgrunnlag som for prosa. Det er
innlysende: man bør ta ekstra! Og det skal jeg begynne med! Foreløpig
godkjenner jeg Knuts forslag på 100% ekstra pr anslag. Takk og takk!

Tim

—–Original Message—–
From: Knut Johansen [mailto:knu-jo4@online.no]
Sent: 26. februar 2003 18:49
To: O-ringen
Subject: Re: Honorar, dikt

Cecilie spør om ekstrahonorar for dikt i prosabøker: Jeg har vært borti
det et par ganger i romaner for Pax . Der ble vi enige om 100 % ekstra,
altså dobbelt honorar, beregnet ut fra at alle dikt _over_ 1/2 manusside
talte som 1 side. For å gjøre utregningen lettere, leverte jeg en
ekstrabunke med kopier av alle dikt, skrevet ut slik at hvert dikt
begynte på ny side. I begge tilfellene dreide det seg om veldig mange
dikt, så det ble noen kroner av det.

Det kan godt være at andre har oppnådd bedre vilkår i slike tilfeller.

Knut Johansen
—– Original Message —–
From: Cecilie Winger
To: O-ringen
Sent: Wednesday, February 26, 2003 5:07 PM
Subject: Spm: Honorar, dikt

Kjære kollegaer,
Det er 14 sang/rim/dikt av varierende lengde og vansklighetsgrad i boka
jeg holder på med. Forlaget sier de pleier å betale ekstra, men jeg vet
ikke hvor mye det er naturlig å be om. Hva mener de med erfaring fra
slikt?
©

Legg igjen en kommentar