Tusen takk til både Cecilie og Knut for å ha tatt opp dette med dikt.
Jeg har oversatt en antologi med bare dikt (høyere sats), men
(rødme-rødme) jeg kom aldri på det, liksom, at man burde egentlig ta
ekstra for dikt flettet inn i løpende prosatekst, og jeg har følgelig
aldri fått noe ekstra for strevet jeg har bare brukt noen ekstra timer
på diktene og brukt samme beregningsgrunnlag som for prosa. Det er
innlysende: man bør ta ekstra! Og det skal jeg begynne med! Foreløpig
godkjenner jeg Knuts forslag på 100% ekstra pr anslag. Takk og takk!
Tim
—–Original Message—–
From: Knut Johansen [mailto:knu-jo4@online.no]
Sent: 26. februar 2003 18:49
To: O-ringen
Subject: Re: Honorar, dikt
Cecilie spør om ekstrahonorar for dikt i prosabøker: Jeg har vært borti
det et par ganger i romaner for Pax . Der ble vi enige om 100 % ekstra,
altså dobbelt honorar, beregnet ut fra at alle dikt _over_ 1/2 manusside
talte som 1 side. For å gjøre utregningen lettere, leverte jeg en
ekstrabunke med kopier av alle dikt, skrevet ut slik at hvert dikt
begynte på ny side. I begge tilfellene dreide det seg om veldig mange
dikt, så det ble noen kroner av det.
Det kan godt være at andre har oppnådd bedre vilkår i slike tilfeller.
Knut Johansen
—– Original Message —–
From: Cecilie Winger
To: O-ringen
Sent: Wednesday, February 26, 2003 5:07 PM
Subject: Spm: Honorar, dikt
Kjære kollegaer,
Det er 14 sang/rim/dikt av varierende lengde og vansklighetsgrad i boka
jeg holder på med. Forlaget sier de pleier å betale ekstra, men jeg vet
ikke hvor mye det er naturlig å be om. Hva mener de med erfaring fra
slikt?
©