RE: Håndverksteknikker

Hei Ika,

1. Det skrives ‰ébéniste‰ og er en møbelsnekker, altså
‰cabinetmaker‰, som du fant.
2. Perlage, også kallt ‰nacrage‰, er en teknikk som går på å legge
en mosaikk av perlemor på en overflate. Jeg foreslår perlemorteknikk.
3. Bosmétal. Jeg foreslår ‰relieff-formgivning‰. Etter
beskrivelsen er det visst designeren som avtegner skissen for
relieffskulpturer, uansett overflate eller materiale som er under
bearbeiding.

Lykke til videre! Tim

—–Original Message—–
From: ika kaminka [mailto:ika.kaminka@chello.no]
Sent: 3. mars 2003 11:49
To: O-ringen@eilert.no
Subject: SPM: Håndverksteknikker

Ærede uttømmelige kunnskapkilde,

Hva skal jeg kalle

1. en «ibéniste» — altså en som, så vidt jeg forstår (eller er jeg helt
på jordet?) driver med treskjæring i ibenholt? (Jeg har funnet det
oversatt til engelsk som «cabinet maker», hvilket bare gjorde meg enda
mer forvirret.)

2. «perlage» — perlearbeid?

3. en «bosmétal»?
Forklaring:
«Le «bosmétal» trace à la craie ou avec un clou le dessin de l’oeuvre
qui sera ensuite découpée au burin et au marteau par ses aides et
apprentis. Le maître apporte, par son martelage, la finition, le relief,
les détails et signe.» Visstnok en sentral teknikk i voodoo-kunsten.
Eksempel kan ses på
http://sgbd.kletel.net/4DAction/DMP_Aff_Artiste/000041/A (Oversatt til
engelsk, ikke helt presist, som «blacksmith» eller «metal sculptor»)

Noen som vet, kan, tror eller mener?
pft,
Ika

________________________________________________________________________
__

Ika Kaminka
Enebakkvn. 18A
0657 OSLO

tlf.: 21 91 40 50
fax: 21 91 40 93
mobil: 901 944 84
________________________________________________________________________
__

Legg igjen en kommentar