RE: Håndverksteknikker

Dæven!
En liten tur på butikken, og vips! så var alle problemer løst!
Jeg beklager for øvrig at jeg ved en inkurie kom til å antyde at
kunnskapskilden kunne tømmes. Dere har nok en gang vist dere uuttømmelige!
Domo, domo!
ika

At 12:45 03.03.03, you wrote:

>Hei Ika,
>
>
> * Det skrives ébénisteog er en møbelsnekker, altså cabinetmaker, som
> du fant.
> * Perlage, også kallt nacrage, er en teknikk som går på å legge en
> mosaikk av perlemor på en overflate. Jeg foreslår perlemorteknikk.
> * Bosmétal. Jeg foreslår relieff-formgivning. Etter beskrivelsen er
> det visst designeren som avtegner skissen for relieffskulpturer, uansett
> overflate eller materiale som er under bearbeiding.
>
>
>
>Lykke til videre! Tim
>
>
>
>—–Original Message—–
>From: ika kaminka [mailto:ika.kaminka@chello.no]
>Sent: 3. mars 2003 11:49
>To: O-ringen@eilert.no
>Subject: SPM: Håndverksteknikker
>
>
>
>Ærede uttømmelige kunnskapkilde,
>
>Hva skal jeg kalle
>
>1. en «ibéniste» — altså en som, så vidt jeg forstår (eller er jeg helt
>på jordet?) driver med treskjæring i ibenholt? (Jeg har funnet det
>oversatt til engelsk som «cabinet maker», hvilket bare gjorde meg enda mer
>forvirret.)
>
>2. «perlage» — perlearbeid?
>
>3. en «bosmétal»?
>Forklaring:
>»Le «bosmétal» trace à la craie ou avec un clou le dessin de l’oeuvre qui
>sera ensuite découpée au burin et au marteau par ses aides et apprentis.
>Le maître apporte, par son martelage, la finition, le relief, les détails
>et signe.» Visstnok en sentral teknikk i voodoo-kunsten. Eksempel kan ses
>på http://sgbd.kletel.net/4DAction/DMP_Aff_Artiste/000041/A (Oversatt til
>engelsk, ikke helt presist, som «blacksmith» eller «metal sculptor»)
>
>Noen som vet, kan, tror eller mener?
>pft,
>Ika
>
>
>__________________________________________________________________________
>
>Ika Kaminka
>Enebakkvn. 18A
>0657 OSLO
>
>tlf.: 21 91 40 50
>fax: 21 91 40 93
>mobil: 901 944 84
>__________________________________________________________________________

Legg igjen en kommentar