Takk. Slik har eg det òg, men eg er redd vår tid snart er ute … <:-c
B
----- Original Message -----
From: "Dorthe Erichsen"
To: «O-ringen»
Sent: Friday, January 17, 2003 6:00 PM
Subject: Re: forskuttere
Å forskuttere er for meg noe helt annet enn å ta noe på forskudd….
Å forskuttere er noe regnskapsfolk gjør når de gir oss 1/3 av honoraret på
forskudd. Det er altså noe man gjør aktivt.
Å ta noe på forskudd, er å regne med at noe er sånn eller slik. Og altså det
riktige uttrykket å bruke i saken du henviser til.
Kanskje man kan si at når man forskutterer: overfører man noe TIL noen?
Når man tar noe på forskudd, er man derimot en slags MOTTAKER?
Hmm…
litt kvasi-grammtikk fra Drammen
Dorthe
on 17.01.03 17:37, Bård Eskeland at barde@hipp.uio.no wrote:
> Kva tykkjer de om den omseggripande(?) seiemåten «forskuttere» i tydinga «ta
> på forskot». Eg las noko slikt som «Vi forskutterer ingenting i Krekar-saken».
> Eg ser alltid for meg knotande stortingspolitikarar som vert intervjua i ein
> korridor når eg tenkjer på dette uttrykket. Men det er kanskje noko eg ikkje
> har fått med meg?
>
> Bård
>
>
>
>
>