Re: forskuttere

Takk. Slik har eg det òg, men eg er redd vår tid snart er ute … <:-c B ----- Original Message ----- From: "Dorthe Erichsen"
To: «O-ringen»
Sent: Friday, January 17, 2003 6:00 PM
Subject: Re: forskuttere

Å forskuttere er for meg noe helt annet enn å ta noe på forskudd….

Å forskuttere er noe regnskapsfolk gjør når de gir oss 1/3 av honoraret på
forskudd. Det er altså noe man gjør aktivt.

Å ta noe på forskudd, er å regne med at noe er sånn eller slik. Og altså det
riktige uttrykket å bruke i saken du henviser til.

Kanskje man kan si at når man forskutterer: overfører man noe TIL noen?

Når man tar noe på forskudd, er man derimot en slags MOTTAKER?

Hmm…

litt kvasi-grammtikk fra Drammen

Dorthe

on 17.01.03 17:37, Bård Eskeland at barde@hipp.uio.no wrote:

> Kva tykkjer de om den omseggripande(?) seiemåten «forskuttere» i tydinga «ta
> på forskot». Eg las noko slikt som «Vi forskutterer ingenting i Krekar-saken».
> Eg ser alltid for meg knotande stortingspolitikarar som vert intervjua i ein
> korridor når eg tenkjer på dette uttrykket. Men det er kanskje noko eg ikkje
> har fått med meg?
>
> Bård
>
>
>
>
>

Legg igjen en kommentar