Re: Fantasy, eller hva?

Kjære tante Eve:

Han skal lese _Trollmannen fra Jordsjø_ av Ursula K. LeGuin, etterfulgt av
_Atuans gravkamre_ av Ursula K. LeGuin. Deretter _Den fjerneste kyst_ av
Ursula K. LeGuin. Nummer fire: _Tehanu_ av Ursula K. LeGuin og til slutt
_The Other Wind_ av Ursula K. LeGuin.

Da vil han ha lest de fem foreliggende romanene om Ged og vil (hvis min
antakelse om at de to siste ikke er oversatt til norsk, for meg virker det
som om Gyldendal snorksover på jobben …) ha LÆRT SEG ENGELSK!!!

Gjenstår da bare prikken over i-en: _Tales from Earthsea_ av Ursula K.
LeGuin (enkeltsatående fortellinger fra Jordsjøs historie).

Det er Jon Bing som er disse bøkenes oversetter.

Ellers har vi jo Klaus Hagerups Markus-bøker.

Kyrre

PS: Og hva med Eirik Newths vitenskapelig bøker for barn og unge? Den siste
(?) heter _Tallenes verden_.

8.1.03 23:16 skrev Eve-Marie Lund:

> Kjære kolleger,
>
> dette er en appell til de blant eder som oversetter barnebøker, gjerne
> fantasy og noe som er litt knæsj. Min yyderst veslevoksne nevø er yyderst
> kresen hva gjelder litteratur. Det vil si at når det ikke kan være Narnia,
> Den uendelige historie eller dess like, er det ikke interessant. Animorfs er
> dødstreige (ifølge ham, altså …) .Da heller Donald. Har dere noe å
> anbefale? Gutten er snart 10, men foreldrene mener han er for ung for
> Ringenes Herre. Har foreslått Redwall-serien, og den skal prøves ut, men han
> er veldig skeptisk til musene …
> Alle forslag mottas ellers med takk.
>
> Tante Eve
>

_____________________________

KYRRE HAUGEN BAKKE
Harald Hårfagres gate 11, 0363 Oslo
Tlf +47 22 69 71 80
kyrre.haugen.bakke@broadpark.no
_____________________________

Legg igjen en kommentar