Kjære tante Eve,
Jeg må si meg enig med alle som har anbefalt «Hobbiten». Nevøen din er nok
i yngste laget for «Ringenes Herre», men «H.» burde være midt i blinken.
Ruben Eliassen er også blitt nevnt; jeg har ikke lest hans «Profetiens
utvalgte», men nevøen din er i hvert fall i riktig aldersgruppe. Gro Dahles
«Fem vinder over Tamalon» kan også være aktuell.
Ellers har du jo alle forfatterne i Tidens fantasy-satsning, men
der er nok David Eddings’ «Sagaen om Belgarion» den eneste som passer for
en 10-åring (5 bøker; den første heter faktisk «Profetiens utvalgte», den
også). Du kan også ta en titt på Robin Jarvis’ «Kampen mot tornedjevlene»
(utgitt i Gyldendals 10-12-serie (eller nærmere bestemt «10:12», som de
velger å skrive det)). Det er den første i en serie på tre, men det later
til at det kommer til å drøye litt før nr. 2 kommer, både på engelsk og norsk.
Erik Krogstad har oversatt «Kaptein Blåbjørns 13 1/2 liv» av den
tyske forfatteren Walter Moers. Jeg har ikke lest den selv, men Erik kan
sikkert fortelle deg mer. TBHs oversettelse av T.H. Whites flotte «Sverdet
i steinen» er dessverre ikke å få kjøpt lenger (prøv biblioteket), men
Kevin Crossley-Holland er en annen forfatter som tar for seg
Arthur-legenden — «Den seende steinen» og «Ved korsveiene» (tror jeg den
heter). Mulig de er beregnet på noe eldre lesere; sjekk først.
Harry Potter kjenner du til, men Damm gir også ut Eoin Colfers
serie om Artemis Fowl (to bøker foreløpig: «Artemis Fowl» og «Operasjon
Arktis») — en artig serie med en litt annen vri på en del tradisjonelle
fantasy-elementer. Så har vi serien «Den onde greven» (Cappelen) av Lemony
Snicket, som kanskje kan være aktuell.
Jordsjø-bøkene av Ursula LeGuin som Kyrre nevner, er fabelaktige. Dessverre
tror jeg ikke de er å få kjøpt lenger (men jeg håper jeg tar feil), men de
er i høyeste grad verdt en tur til biblioteket!
Morten
At 23:16 08.01.2003 +0100, Eve-Marie Lund wrote:
>Kjære kolleger,
>
>dette er en appell til de blant eder som oversetter barnebøker, gjerne
>fantasy og noe som er litt knæsj. Min yyderst veslevoksne nevø er yyderst
>kresen hva gjelder litteratur. Det vil si at når det ikke kan være Narnia,
>Den uendelige historie eller dess like, er det ikke interessant. Animorfs er
>dødstreige (ifølge ham, altså …) .Da heller Donald. Har dere noe å
>anbefale? Gutten er snart 10, men foreldrene mener han er for ung for
>Ringenes Herre. Har foreslått Redwall-serien, og den skal prøves ut, men han
>er veldig skeptisk til musene …
>Alle forslag mottas ellers med takk.
>
>Tante Eve