Re: DEBATT Svesisme???

Det var nok jeg som foretok stemplingen. Jeg mener bestemt at disse uttrykkene kom inn i norsk på 1960-tallet en gang, og at de har like lite i en engelsk 1880-tallsroman å gjøre som «kjendis» og andre svesismer fra 1900-tallet.

Vinje nevner dem i sin «Moderne norsk» (fjerde, reviderte utgave 1987) s. 72 under «Svenske ord og vendinger».

På godt norsk sier man ja takk eller nei takk til noe, man takker ikke ja og nei.

Hilsen Jørn

—– Original Message —–
From: «Merete Alfsen»
To: «O-ringen»
Sent: Wednesday, January 22, 2003 6:08 PM
Subject: DEBATT Svesisme???

> Det gjelder uttrykket «takke ja»/ «takke nei.» For en stund siden ble
> det her i ringen stemplet som en svesisme av verste skuffe. Siden jeg
> her om dagen bekjente at jeg er svak i det svenske, kan jeg like gjerne
> stå ved at jeg ikke er i stand til å fornemme noe slikt ved dette
> uttrykket. Grunnen til at jeg lufter det nå, er naturligvis at jeg leser
> det rett som det er i «Stolthet og fordom», og at jeg synes det er helt
> greit. Guttu synes faktisk også det, så vidt jeg kan se. Hvis jeg er på
> ville veier, vil jeg gjerne overbevises om det før siste tog går.
> Synspunkter mottas med takk.
>
> Meretet
>
>
>
>

Legg igjen en kommentar