Takk, Bård, for lærerik (og diskret) påpekning. Jeg leser videre i Ivar S.
Ertesvågs «Ei undersøking av kyrkjebok for Volda 1741» og erfarer at: «I
folketrua, men ikkje etter kyrkja si lære, var mora heidning til ho vart
leidd inn i kyrkja av presten, og barnet til det vart døypt».
«Innleidde barselkoner» er altså nybakte mødre som føres inn i kirken av
presten, ikke innleid arbeidskraft (på månedsbasis…?).
Før den lovpålagte plikt (1810) til å bruke utdannede jordmødre, benyttet
man erfarne «hjelpekoner» ved forløsningen og i hele den perinatale
assistanse. Både hjelpekoner og den forløste barselkone, står det, risikerte
straff for ikke å brukte examineret jordmor.
Jeg hviler min kasse. (Og tillat meg å spre denne blamasje i O-ringen,
Bård.)
Per
P.s. Det pussige er at det nå viser seg at to av mine hjemmelskivnner, begge
innfødte sigdølinger, mener at «barselkone» var identisk med jordmor. Kan
det være et utslag av idiolekt snarere enn dialekt, tenker man da. D.s.
—– Original Message —–
From: «Bård Eskeland»
To: «Per Qvale»
Subject: Re: Barselkone/månedspike
Hei, Per
Kva får deg til å tenkja at dette er hjelpekoner?
> 2. Karsløy bygdebok. Der omtales «tre innleidde barselkoner».
Berrer lurer ….
Venleg helsing
Bård