Prat: Ta selvkritikk

Godt at Jon la merke til den viktige forskjellen. Selvkritikk har jeg
ikke et øyeblikk vurdert, og etter denne runden kommer jeg neppe til å
ta sjølkritttikk heller.
©

>
> Fra: Jon Rognlien
> Dato: onsdag 29. januar 2003, 16:00:48
> Til: O-ringen
> Emne: Re: Ta selvkritikk
>
> Sentralt i det Knut beskriver er vel selve det rituelle preget denne
> aktiviteten hadde. Men jeg tror han begår en faktisk feil, fordi det
> er ikke «selvkritikk» som hadde denne rituelle formen, men derimot
> «sjølkritikk». At den var nært beslektet med noe annet som foregikk
> midt på søttitallet, nemlig sex-kollektivet AA-kommunens
> «selbstdarstellung», er en annen interessant ting.
>
> Kan vi da være enige om at hvis Cecilie skal ta «sjølkritikk» må hun
> gjøre det i offentlighetens ydmykende lys, men hvis hun tar
> «selvkritikk» kan hun gjøre det i sitt lønnkammer, dog med et snev av
> dårlig samvittighet overfor Eilert?
>
> jon
>
> At 15:30 +0100 29.01.03, Eilert Sundt-Ohlsen wrote:
>> Javel, jeg tar Knuts kritikk om at jeg ikke har god nok kjennskap til
>> uttrykkets semantiske finmekanikk.
>> Men – uten stillingtagen til Cecilies kritiske praksis spesifikt
>> – ett
>> står fast: Det har gått en utilbørlig inflasjon i bruken av uttrykket
>> «å ta
>> selvkritikk». Et minstemål for å kunne bruke dette begrepet som
>> distinkt fra
>> «å ta kritikk» må være at den kritiserte inntar en viss grad av aktiv
>> rolle
>> i formuleringen og framføringen av kritikken. Langt om lenge å
>> erkjenne at
>> man har tatt feil, etter gjentatte ganger å ha blitt konfrontert med
>> sine
>> misgjerninger, kan ikke kvalifisere – noe svært mange
>> øvrighetspersoner
>> burde legge seg på sinne..
>>
>> mvh
>> eilert
>>
>>
>> On 29-01-2003 15:07, Knut Johansen wrote:
>>
>>>
>>> Eilert Sundt-Olsen skrev:
>>>
>>> «NEI! Hvis du reagerer _etter_ eventuelle protester, så er det ikke
>>> selvkritikk du tar! Hvor ble det av det å ta kritikk? Argh!
>>>
>>> På vegne av vanvittig mange,
>>> Eilert ;)»
>>>
>>> som kommentar til Cecilie Wingers:
>>>
>>>> De som mener at den slags ikke har noe i o-ringen å gjøre, får
>>>> sende
>>>> protester direkte til meg. Så skal jeg deretter vurdere om jeg tar
>>>> sjølkritttikk.
>>>
>>>
>>> Jeg er redd Eilert tar feil her (han har vært inne på denne saken
>>> før).
>>>
>>> Uttrykket «ta selvkritikk» må forstås som et selvstendig uttrykk
>>> med sin egen
>>> historie, og brukes ikke helt analogt med uttrykk som «ha, mangle
>>> selvkritikk», «være selvkritisk».
>>>
>>> Uttrykket «ta selvkritikk»/»øve selvkritikk» stammer fra maoistisk
>>> (eller
>>> snarere marxist-leninistisk) organisasjonskultur og tilhører en
>>> ritus hvor
>>> kamerat NN, etter å ha blitt sterkt kritisert av andre kamerater
>>> som vet hva
>>> Sentralkomiteen mener i angjeldende sak på angjeldende tidspunkt,
>>> står fram
>>> for et forum, stort eller lite alt etter feilens alvor, og
>>> bekjenner at
>>> han/hun har begått en feil.
>>>
>>> Denne ritus har jeg – i mitt fordums liv som ml-er – vært gjennom
>>> et utall
>>> ganger, både i den rolle å fremelske (fremtvinge) selvkritikk fra
>>> andre kadere
>>> og selv å øve, ta selvkritikk.
>>>
>>> For en person med denne bakgrunn klinger alle fraser av typen «ta
>>> selvkritikk»
>>> både hult og hyklersk og mer enn det, men den semantiske
>>> finmekanikken i
>>> uttrykket står fast.
>>>
>>> «Vi har marxismen-leninismens våpen med kritikk og selvkritikk. Vi
>>> kan kvitte
>>> oss med dårlige vaner og beholde de gode.» Mao Tse-tung
>>>
>>> «Og enda et særdrag som utmerker vårt parti framfor andre politiske
>>> partier,
>>> er den ekte selvkritikk vi driver.» Mao Tse-tung
>>>
>>> Knut Johansen
>>>
>>>
>>>
>>
>> —————————————————————-
>> Dr. Eilert Sundt-Ohlsen E-mail: post@eilert.no
>> Database developer – Graphic designer http://www.eilert.no
>> —————————————————————-
>
>
>

Legg igjen en kommentar