Påminnelse om spesifiseringer

Stian etterlyser en påminnelse om spesifisering i emnefeltet:

1) Alle meldinger med språklige spørsmål bør angi hvilke språk det
gjelder, med til/fra, i forkortet form. F eks «EN>NO» betyr engelsk
til norsk. «IT>SAMNO» betyr italiensk til samnorsk.

2) Kategorier skal angis for å «forhåndssortere» i emne-feltet.

Eksempler på kategorier:

SPM – vanlige problemer med termer, idiomer, rim og rytme
DEBATT – når man vil gå videre med spørsmål og svar
FASIT – når problemet er «løst», men man for skams skyld ønsker å
opplyse om hva man kom til
TAKK – ja, det er pent å takke, de få og de mange
JOBB – hvis man har jobber å tilby
NETTSTED – angivelse av nyttige nettsteder, helst med kommentarer
VASK – synsing om språklig hygiene
GRAM – når synsingen antar mer prinsipielle, grammatikk-relevante former
PRAT – her er det ingen formelle kriterier for hva som kan sies
INFO – informasjon man vil dele med andre om oversetterrelevante
evenementer – møter, foredrag, prisutdelinger, utstillinger.
TREFF – om sosialt samvær i o-ringregi

Man bør unngå å skrive om mange forskjellige ting i en og samme
melding. Skriv heller fire meldinger på rad – en for hvert emne! Så
følger leserne med på det de vil følge med på, og kan trygt kaste
resten.
Altså – helst ikke meldinger av typen «Treff – ræva – hverken –
takk», eller «Diverse spm», eller «Siste runde».
At dette kan bli litt brysomt for storbrukere får heller være – det
gjør det mye lettere for de som (evt «dem som») får meldingene.

jon

Legg igjen en kommentar