Nervebunt om nevronbunt

Store Norske omtaler Humes teori som en gruppe eller en «bunt» oppfatninger
(perceptions, inntrykk: impressions, forestillinger: ideas).
Sansefornemmelser er kanskje et for moderne ord? På Blindern brukte vi
persepsjon om perception, men jeg kan ikke huske at jeg har sett det
utenfor fagmiljøet.

Nevronbunt er et morsomt ordspill på nervebunt, og absolutt i Alices ånd,
uten at jeg forstår hva hun har å gjøre i denne sammenhengen.

Det virker ikke som du har noen grunn til å kaldsvette av dette!

Vh
Kirsti

>From: Bård Eskeland
>To:
>Subject: Nervebunt om nevronbunt
>Date: Thu, 27 Feb 2003 08:21:03 +0100

>
>Eg har kanskje spurt nokon om dette før, men medan boka ligg og ventar på
>ombrekking og eg driv med heilt andre ting, får eg små nervøse raptusar
>(ofte med kaldsveitte rett før eg sovnar) som diverrre sikkert dreier seg
>om dei minste problema.
>
>Spørsmålet i dag gjeld Cricks «pack of neurons» ndf., som eg har sett
>omsett andre stader med «pakke nevroner». Er det noko i vegen for å nytta
>»nevronbunt» – eg tenkjer fyrst og fremst på om det er det «Alice ville ha
>sagt»? Er det nokon Alice-kjennarar som kan hjelpa? (Eg nyttar forresten
>»bunt med sansefornemmelser» om Humes «bundles of perceptions» nesten sst.
>i same samanheng, og det er berre ei vinning at det er same ord her, med
>mindre det er tradisjon for å omsetja Hume annleis.)
>
>Mvh
>Bård
>
>»Dette problemet berører enhver vitenskapelig teori som ikke tar
>selvfølelsen med i regningen. Det mest gjennomført reduksjonistiske synet
>av denne typen er det nobelprisvinneren Francis Crick kaller «den
>forbløffende hypotesen»:
> Den forbløffende hypotesen går ut på at «Du», dine gleder og sorger,
>minner og målsettinger, din følelse av personlig identitet og fri vilje, i
>virkeligheten ikke er annet enn atferden til en svær forsamling av
>nerveceller og molekylene som er knyttet til dem. Som Lewis Carrolls Alice
>kanskje ville ha sagt det: «Du er bare en nevronbunt» (Crick 1994:3).
> Det er minst to problemer knyttet til dette synet. For det første
>føler du deg ikke som en nevronbunt. …»
>

Legg igjen en kommentar