Mer prat – tiltaleord

Selv sliter jeg for tiden med svenske tiltaleformer.
En snobbete dame tiltaler en 16-åring fra små kår og
bruker konsekvent navnet hennes – Nancy: «Kanske Nancy
vill tala med sina föräldrar först? Hur gammal är
Nancy, förresten?» Osv. – to hele sider.

Tidspunktet er 1941. Hva gjør jeg? Frøken Nancy og De?
Nancy og du? Jeg synes ikke noen av delene yter den
svenske måten full rettferdighet. Men etter at mannen
min minnet meg om 91 Stomperud og hans oberst, landet
jeg under tvil på 3. person, men erstattet mange av
Nancyene med pronomen. «Hvor gammel er hun,
forresten?»

Er det noen som synser noe om dette?

Kari

=====
Kari Bolstad
Camilla Colletts veg 3
N-3715 Skien
Tlf. ( 47)35524942

______________________________________________________
Få den nye Yahoo! Messenger på http://no.messenger.yahoo.com/
Nye ikoner og bakgrunner, webkamera med superkvalitet og dobbelt så morsom

Legg igjen en kommentar